Deltaking i museum. Hvordan åpne for deltaking ved museer og Lillingstonheimen
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2775812Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven skal jeg se på hva “deltaking” betyr innenfor museumssektoren og museumspolitikken i Norge, med Lillingstonheimen som hovedeksempel. Problemstillingen min er som følgende: Hva betyr deltaking i museene, og hvordan kan man åpne for deltaking på Lillingstonheimen? Og i den sammenheng, på hvilken måte og i hvilken grad er deltaking blitt en del av norsk museumspolitikk og Fortidsminneforeningens museumsstrategi?Oppgaven vil presentere et teoretisk, normativt og praktisk perspektiv, gjennom Nina Simons bok The Participatory Museum, Stortingsmelding nr. 49 (2008-2009), Stortingsmelding nr. 23 (2020-2023), Fortidsminneforeningens museumsstrategi (2018-2023), og egen observasjon/erfaring. Som følger av hospiteringsperioden ved Lillingstonheimen januar-februar, har et driftskonsept basert på deltaking blitt skissert og skal realiseres sommer 2021. Dette gjennom dugnad. Det blir i den sammenheng sett nærmere på hva dugnad, workshop og frivillighet kan bidra med, men også hvilke ulemper de eventuelt kan føre med seg. In this thesis I will look at what "participation" means within the museum sector and museum policy in Norway, with Lillingstonheimen as the main example. My problem is as follows: What does participation in the museums mean, and how can you open up for participation at Lillingstonheimen? And in that context, in what way and to what extent has participation become part of Norwegian museum policy and Fortidsminneforeningens museum strategy?The thesis will present a theoretical, normative and practical perspective, through Nina Simon's book The Participatory Museum, Stortingsmelding nr. 49 (2008-2009), Stortingsmelding nr. 23 (2020-2023), Fortidsminneforeningens museumsstrategi (2018-2023), and my own experiences and observations. As a result of the internship period at Lillingstonheimen January-February this year, an operating concept based on participation has been outlined and will be realized in the summer of 2021. This through volunteer work. In this context, a closer look is taken at what volunteer work, workshops and volunteering can contribute with, but also what disadvantages they may bring.