Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBäckström, Mattias
dc.contributor.authorWille, Håkon Naalsund
dc.date.accessioned2021-09-13T16:10:49Z
dc.date.available2021-09-13T16:10:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80876787:49844774
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775796
dc.description.abstractDenne oppgaven har sine røtter i min praksisperiode ved Norsk Folkemuseum hvor min interesse for immateriell kulturarv ble dyrket fram. Jeg ble introdusert for interessante mennesker som hadde stor lidenskap for tradisjonshåndverk og forvaltningen av den. Gjennom dette begynte jeg å utforske hvordan tradisjonshåndverket kan forvaltes for kommende generasjoner. Etter å ha lest meg opp på temaet ble det klart for meg at formidlingen og forvaltningen av den immaterielle kulturarven gikk hånd i hånd. Jeg ønsket å utforske hvilken type arena workshopseminarene kunne være for tradisjonshåndverk og relatert kunnskap. For å belyse problemstilling valgte jeg å utføre en kvalitativ studie av to workshopseminarer hvor elever bygde et sperreverk. Jeg anvendte både intervju, observasjon, feltsamtaler og deltagelse for å besvare problemstillingen. Oppgaven viser at workshopseminarer kan ha tre ulike roller som arena for tradisjonshåndverk og relatert kunnskap. De kan fungere som rekruteringsarena, formidlingsarena og forskningsarena for formidlingsmetodikk. Funnene indikerer at workshopseminarene kan utgjøre en reell rolle for den immaterielle kulturarven. Videre studier kan forsøke å besvare spørsmål som ikke er blitt svart på i denne oppgaven, men som likevel er relatert til temaet. Et lengre studie av rekrutteringsprosessen av fremtidige tradisjonshåndverkere og hvordan den kan optimaliseres kunne vært av stor interesse for forvaltningen av tradisjonshåndverket. Det kunne også vært faglig interessante å utføre lengre forskingsprosjekter relatert til formidlingen av immateriell kulturarv.
dc.description.abstractThis master thesis originates from my internship with Norsk Folkemuseum, where my interest in immaterial cultural heritage was nurtured. I was introduced to an abondance of interesting people whom all were passionate about traditional crafts and the preservation of it. After having read up on the subject, it became clear to me, for preservation to be possible the tacit knowledge of the immaterial cultural heritage has to be transferred from one generation to the next. Which is why I decided to explore workshopseminars as an arena for traditional crafts and its related knowledge. This master thesis is a quantitative study of two workshopseminars where students constructed a sperreverk. For my methods I applied interviews, observation, field- conversations and active participation. This thesis shows that workshopseminars can have three different functions as arenas for traditional crafts and its related knowledge. They could have function as a recruiting arena, teaching arena and research arena. My findings indicate that workshopseminars can contribute towards the preservation and teaching of immaterial cultural heritage. Further studies on the topic could aim at answering questions which fell of this thesis ́ scope. A longer study regarding the recruitment of the next generation traditional craftspeople and how to optimize it, could be of great interest. It could also be interesting to create a longer study related to the pedagogical elements in immaterial cultural heritage.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Motorsag er juks»
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel