Show simple item record

dc.contributor.advisorGora, Anna
dc.contributor.authorHøstmark, Turid
dc.date.accessioned2021-09-13T16:05:53Z
dc.date.available2021-09-13T16:05:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59783522:37064363
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775641
dc.description.abstractDenne avhandlingen er en studie av hvordan den britiske pressen «framet» spørsmålene om innvandring og økonomi under 2016-kampanjen for folkeavstemningen om EU-medlemskap i Storbritannia. Ved å gjøre en innholdsanalyse bygd på koding av artikler fra fire britiske aviser, ser denne oppgaven på rammene som er brukt i dekningen, hvordan de skiller seg fra hverandre, og de Euroskeptiske tendenser som gjenspeiles i deres bruk av «frames». Avhandlingen ser på perioden 23. mai 2016 til 23. juni 2016, den siste måneden før folkeavstemningen for EU-medlemskap. Resultatene fra oppgaven viser at fullformat-avisene The Guardian og The Independent, hovedsakelig var pro- «Remain» eller nøytrale i sin dekning av kampanjen. Videre finner oppgaven at tabloidavisene, The Sun og Daily Mail, stort sett var pro- «Leave» i sin dekning av kampanjen. Videre identifiserer oppgaven flere «frames» knyttet til innvandring og økonomien som avisene har brukt i løpet av denne perioden. I «framingen» av innvandring var tabloidene betydelig mer negative i deres fremstilling enn fullformat-avisene. I «framingen» av innvandring, lå fokuset hovedsakelig på spørsmål som kriminalitet, voldtekt og terrorisme. Videre var avisene The Guardian og The Independent betydelig mer negative når det gjaldt «framingen» av økonomien enn tabloidene The Sun og Daily Mail. «Framingen» av økonomien fokuserte hovedsakelig på det økonomiske tapet av å forlate EU. Resultatene fra denne avhandlingen gjenspeiler tidligere funn om den partiske pressedekningen av kampanjen.
dc.description.abstractThis thesis is a study of how the British press framed the issues of migration and the economy during the 2016 campaign for the referendum on EU membership for the UK. By doing a content analysis built on coding articles from four British newspapers, this thesis looks at the frames used in the coverage, how they differ from one another, and the Eurosceptic tendencies that is reflected in their use of frames. The selection period of this analysis is the 23rd of May 2016 to the 23rd of June 2016, the last month before the referendum. The results of the thesis show that the broadsheet newspapers, The Guardian and The Independent, were predominately pro-Remain or neutral in their coverage of the campaign. Furthermore, the thesis finds that the tabloid newspapers, The Sun and the Daily Mail, were mostly pro-Leave in their coverage of the campaign. Moreover, the thesis identifies several frames pertaining to migration and the economy used by the newspapers during this period. In their framing of migration, the tabloids were significantly more negative about the issue than the broadsheets. The framing of migration focused mainly on issues like crime, rape, and terrorism. Furthermore, the broadsheets were significantly more negative in their framing of the economy than the tabloids. The framing of the economy focused mainly on the financial loss of leaving the EU. The results of this thesis reflect previous findings about the partisanship occurring in the press coverage of the campaign.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleBrexit: The Framing of Migration and Economy by Four British Newspapers
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record