Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHatlen, Jan Frode
dc.contributor.authorKvikstadhagen, Are Sæterbakken
dc.date.accessioned2021-09-13T16:04:36Z
dc.date.available2021-09-13T16:04:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59158535:22272686
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775570
dc.description.abstractEtter slutten på den spanske borgerkrigen i 1939 tilstrebet Francoregimet å redefinere definisjonen på hva som utgjorde en spansk nasjonal identitet. En måte å gjøre dette på var å forandre hvordan spansk historie ble fremstilt i lærebøker. Formålet med denne oppgaven er å undersøke fremstillingen av de sentrale politiske og ideologiske aspektene til Franco-Spania i utvalgte lærebøker i historie utgitt i løpet av de tidligere årene til regimet, og diskutere hvordan det bidro til å redefinere den nasjonale identiteten i Spania. Oppgaven benytter seg av arkivmateriale fra det spanske Nasjonale Utdanningsdepartementet, i tillegg til utvalgte lærebøker i historie utgitt mellom 1940 og 1943. Studien viser at lærebøker ble av Francoregimet ansett som viktige redskaper for å redefinere den spanske nasjonale identiteten og de ble således brukt til å konsolidere den nasjonale identiteten i Franco-Spania.
dc.description.abstractAfter the end of the Spanish Civil War in 1939, the Franco regime sought to redefine the definition of what constituted a Spanish national identity. One method of doing so was to change the way Spanish history was presented in textbooks. The purpose of this thesis is to examine the presentation of key political and ideological aspects of Francoist Spain in selected history textbooks published during the early years of the regime and discuss how it contributed to redefining the Spanish national identity. The thesis uses archival material from the Spanish Ministry of Nacional Education, in addition to selected history textbooks published between 1940 and 1943. The study shows that textbooks were perceived by the Franco regime as an important instrument in redefining the Spanish national identity and thus were used to consolidate the national identity of Francoist Spain.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title«La nueva España, que ambiciona una honda transformación docente» A study on the representation of national identity in Francoist history textbooks
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel