Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrégaint, David
dc.contributor.authorSvenning, Helgesson Marcus
dc.date.accessioned2021-09-13T16:03:39Z
dc.date.available2021-09-13T16:03:39Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:59158742:59666414
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775543
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven tar for seg Skrekkveldets symboler, riter og ritualer. Skrekkveldet var den mest radikale perioden under den franske revolusjonen, og ønsket å hurtig innføre grunnleggende endringer i befolkningen, i tråd med Opplysningstidens idealer og ideer. I oppgaven vil man kunne finne analyse av flere viktige ritualer som illustrerer Skrekkveldets totale taktskifte. De mest fremtredende ritualene som har blitt sett på er den republikanske kalenderen, dødsstraff og henrettelse, og til sist tre forskjellige revolusjonære festivaler. Den republikanske kalenderen viser et tydelig forsøk fra Skrekkveldets hovedaktører å omforme nasjonens forståelse av tid. Ved å sette revolusjonen som hovedfokus i tidsregningen, og dermed sentrere perspektivet om tid rundt revolusjonen, tar man eierskap i en grunnleggende tanke hos franskmenn. Gjennom oppgaven er handlingen med å forvandle gamle tanker, idealer eller fenomen til noe nytt, skapt i revolusjonens lys, tydelig. Kalenderen gir dermed god innsikt i hvordan Skrekkveldet gikk frem med å legitimere sin egen eksistens, og forevige revolusjonen som et nytt startpunkt for Frankrike. Når det kommer til dødsstraff og henrettelse, ser man i denne oppgaven at de har en sentral rolle som offentlige ritualer i det franske samfunnet. Videre forteller henrettelser oss om hvorvidt man ser utelukkende brudd i hvordan man håndterte dødsdømte kriminelle. Hvor kalenderen var inspirert av en grad av selvopphøyelse og opplysningstidens idealer, har henrettelse ved giljotin en gjennomgående ny verdi: likhet. Ved å sammenligne en handelsmanns henrettelse i 1763, og kong Ludvig XVIs i 1793, kan man undersøke hvorvidt det hadde skjedde noen grunnleggende endringer i revolusjonens syn på henrettelser. Ved å se på begge to, kan man også se hvilke aspekt man viderefører fra det gamle regimet, inn i revolusjonen. Til sist har denne oppgaven sett på tre distinkte festivaler. Føderasjonsfestivalen, arrangert i 1790 og festivalen for fornuft og festivalen for det øverste vesen, begge arrangert i 1794. Disse festivalene forteller om hvordan revolusjonen ønsket å både legitimere sine egne endringer, men også hvorvidt man kunne se et totalt brudd med fortiden. Føderasjonsfestivalen er også tidlig i revolusjonen, og gir derfor gode nyanser sett mot de mer radikale, og religiøst pregede festivalene i 1794. Festivalene for fornuft og for det øverste vesen er også gode utgangspunkt for en diskusjon rundt påstander om at Skrekkveldet forsøkte å utslette kristendommen, uten å sette inn en ny religion. Denne oppgaven skal ut fra dette svare på hvordan de ønsket å implementere Opplysningstidens idealer og verdier, hvordan de forsøkte å omforme forståelsen av tid til en republikansk, revolusjonær forståelse og hvordan man ønsket å distansere seg fra fortiden.
dc.description.abstractAbstract This thesis delves into the rituals, rites and symbols of the French Reign of Terror. The Reign of Terror was the most radical period of the French revolution and it wished to swiftly implement fundamental changes within the population in correspondence with the ideals and ideas of the Enlightenment. In this thesis one will find analysis of multiple important rituals that all illustrate the Reign of Terrors total change of pace. The most prominent of these are the Republican calendar, capital punishment and execution and lastly, three different revolutionary festivals. The Republican calendar shows a clear attempt from the main authors of the Reign of Terror to transform the nations understanding of time. By putting the revolution as the main antagonist within the concept of time itself, and thereby centre the perspective of time onto the revolution, the revolution takes ownership of a rudimental notion within all Frenchmen. Through this thesis, the act of transforming old thoughts, ideals and phenomena into something new, created in the light of the revolution is clear. The calendar therefore gives a view into how the Reign of Terror attempted to legitimize its own existence, and to make the revolution a permanent, and new start for France. When it comes to capital punishment and execution, one can through this thesis observe its central role as a public ritual in French society. Furthermore, executions can tell whether there was a total break with how society treated sentenced criminals. Whereas the calendar was inspired by a degree of self-exaltation and the ideals of the Enlightenment, executions by guillotine was inspired mostly by one single value: equality. By comparing the execution of a tradesman from 1763 and the execution of king Louis XVI in 1793, one can grasp the fundamental changes the revolutions brings to the view of executions. By analysing both, one can also understand what aspects the revolution brings with it from the Old regime. Lastly this thesis has looked at three distinct, revolutionary festivals. The Festival of Federation, arranged in 1790, the Festival of Reason, and the Festival for the Supreme Being, both set in 1794. These festivals can tell us how the revolution wished to legitimize its own changes, but also if the revolution meant a total break with the past. The Festival of Federation is in the early stages of the revolution and may therefore provide some needed nuance towards the more radical and religious festivals of 1794. The Festivals for Reason and the Supreme Being also provide a good platform for further discussion regarding claims that the Reign of Terror tried to wipe out Catholicism without replacing it. Based on the afore mentioned points, this thesis will attempt to answer how the authors of the Reign of Terror attempted to implement the ideals and values of the Enlightment, how they attempted to transform the understanding of time towards a revolutionary, republican comprehension and lastly how they wished to distance themselves from the past.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.title"La mort est le commencement de l'immortalité" - En studie av ritualer under Skrekkveldet (1793 -1794)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel