Show simple item record

dc.contributor.advisorBrandt, Thomas
dc.contributor.authorSiebke, Bjørn-Tore
dc.date.accessioned2021-09-13T16:01:37Z
dc.date.available2021-09-13T16:01:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57494038:22971896
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2775499
dc.description.abstractI denne oppgaven skal vi se nærmere på hvordan allmueskolen ble framstilt gjennom det offentlige ordskifte i pressen i en femårs periode i forkant av en av de største skolereformene på 1800-tallet, allmueskolereformen av 1860. Gjennom oppgaven ser vi på utvalgte artikler som representerer forskjellige syn på allmueskolen og ønsker for dens framtid, samtidig som vi setter dette i en kontekst ut ifra et bakgrunnskapittel som tar for seg utviklingen av skolen opp til 1850 og noen generelle tendenser i Norges historie. Oppgaven ser spesielt på to forskjellige temaer; opplysning og forholdet skolen hadde med kirken og staten. Der den første delen av diskusjonen ser på hvordan Selskabet for Folkeoplysningens Fremmes framstiller skolen for å ikke stille til tidens krav og at allmueskolen har et behov for forandring for å kunne nå sitt potensial. For å gi en kontrast til Selskabet for Folkeoplysningens Fremmes frammstilinger, vil vi også se på en artikkel fra en lærer fra landsbygden som har et mer tilfreds blikk om skolen i sin helhet. Det andre temaet tar også for seg Selskabet for Folkeoplysningens Fremmes syn om at staten må ta en mer aktiv rolle i skolen, med en noe mindre aktiv kirke. Noe vi også ser nyanser av i en annen artikkel som ser mer positivt på kirkens rolle i skolen. I denne delen trekkes det også fram perspektiver fra Trondhjems Stifts lærere for å vise deres framtoning i pressen og deres ønske om en mer statlig styrt skole. Etter disse temaene trekkes Ole Hartvig Nissen inn for å se på hans framstillinger av allmueskolen opp imot disse to temaene. Her stilles Nissens framstillinger i kontrast med de andre artiklene og framstillingene som tidligere ble undersøkt i oppgaven. Der vi ser en stor enighet når det gjelder de større framstillingene som blir presentert gjennom oppgaven, men allikevel med noen merkbare forskjeller. Oppgaven vil bli avsluttet med å trekke linjene opp imot 1860-reformen og å konkludere oppgaven med å sette framstillingene opp imot 1860-refomen større endringer.
dc.description.abstractThrough the assignment, one will take a closer look at how the Norwegian commoner school was portrayed through the debates in the public press over a five-year period before the Norwegian commoner school reform in 1860. To get a better grasp of the public debates, one has selected some articles that represents different views and wishes for the commoner school. These views and wishes are set in a context by secondary literatures, which look at how the school developed up to the 1850s and how some of the development in the Norwegian society influenced this debate. One shall look at two different perspectives form the debate, enlightenment and the relationship between the commoner school and the church and the state. Through the first part of the discussion, one will study how Selskabet for Folkeoplysningens Fremme portrayed the commoner school. Where they describe the commoner school as old fashioned and in need of change to achieve its full potential. As a contrast to this view, one will include how a teacher form the countryside portrayed a more satisfied view of the commoner school. In the second part of the discussion, one will begin with some of Selskabet for Folkeoplysningens Fremme's view on the commoner school's relationship with the church and the state. Where they portrayed a need for a more active state and a less active church. In this section we bring in other articles to include a wider perspective on this theme, both from a more church friendly perspective and a less church friendly perspective such as the teachers of Trondhjem Stift present. Lastly, one looks at how Ole Hartvig Nissen portrayed the school in contrast to the other articles. In Nissen's portrayal, one notices much of the same portrayals as earlier, but with some noteable differences. To conclude the assignment, one will look at the reform of 1860 and how the changes of the reform answered some of the portrayals and wishes shown throughout the text.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFremstillinger av allmueskolen i pressen
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record