Skoleerfaringer blant ungdommer som bor i barneverninstitusjoner
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1369]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41121]
Original version
Tidsskriftet Norges Barnevern. 2020, 97 (3), 214-229. https://doi.org/10.18261/ISSN.1891-1838-2020-03-05Abstract
Artikkelen baserer seg på en kvalitativ intervjustudie hvis formål var å få innsikt i skoleerfaringene til ungdommer som bor i barneverninstitusjoner. Hva betyr skole for dem, hvordan opplever og beskriver de sin egen skolesituasjon, og hva skal til for at de skal trives i skolen? Studien viser at ungdommenes perspektiver er sammensatte og komplekse; de gir uttrykk for at skolegang er viktig og nødvendig, samtidig som de har erfart eller erfarer faglige og/eller sosiale utfordringer i skolen. I forbindelse med tiden under barnevernets omsorg har gjentatte flyttinger og dertil skolebytter skapt særlige utfordringer for flere av ungdommene. De av ungdommene som ikke har måttet flytte og/eller byttet skoler gjentatte ganger, forteller, på sin side, om opplevd tilhørighet og trivsel i skolen. Studien viser videre at ungdommene oppfatter at miljøpersonalet i institusjonene er opptatt av skole, men i noe ulik grad og på ulikt vis, og at opplevd trivsel i skolen fremfor alt handler om sosiale relasjoner med medelever og lærere og det å kjenne tilhørighet.