Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoltskog, Halvor
dc.date.accessioned2015-02-16T13:14:10Z
dc.date.available2015-02-16T13:14:10Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.isbn978-82-326-0338-1 (printed ver.)
dc.identifier.isbn978-82-326-0339-8 (electronic ver.)
dc.identifier.issn1503-8181
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/276390
dc.description.abstractDenne avhandlingen stiller spørsmålet, Hvordan dannes kunnskap i industrien? Ved å undersøke vareproduserende industri fremkommer virkeligheten kompleks med matrise organisering, som gjør de organisatorisk ansvarsrollene mer diffuse, og lederen er mer en tilrettelegger enn den som vet mest. Disse stikkordene danner grunnlaget for nye spørsmål: ◦ Hvordan kan man tilrettelegge for organisatorisk læring i en matrise organisasjon? ◦ Hvordan vil forståelse av organisasjonskultur hjelpe kunnskapsdannelsesprosessen? ◦ Hvordan kan tilretteleggende ledelse hjelpe kunnskapsdannelsen? Avhandlingen undersøker organisatorisk atferd for kunnskapsdannelse eller læring med multi-kausalitet i multi-dimensjonale innkapslede systemer. Teorien diskuterer tre hovedretninger, organisatorisk læring, organisasjonskultur og tilretteleggende ledelse. Læringsteorien ser på hvordan organisasjonen lærer, «Theory of action». Det som står beskrevet i formelle systemer reflekterer ikke bestandig hvordan saker gjøres i praksis. Det differensierte kulturperspektivet støtter opp under den multi-dimensjonale analysen i avhandlingen. Motsigelser og inkonsekvens i relasjoner og kanalisering av tvetydighet til utsiden av subkulturene er hovedpoengene i perspektivet. Siden blir perspektivet forsterket, videreutviklet og utdypet med andre analytiske verktøy slik som «thick description» og «sense making». En annen teori dimensjon i analysen, tilretteleggende ledelse og matrise organisering, viser at teknologi endrer organisasjonen og de ansattes mulighet til å operere selvstendig. Slike endringer utfordrer lederrollen og lederens autoritet, men også hvordan lederen må tenke rundt maktbruk i matrise organisasjoner. Kulturelle og ledelsesfaktorer er viktig i vareproduserende industri for å få til en modell O-II lærende organisasjon. Den kulturelle forståelsen hjelper å forstå at det ikke er behov for en uniform kultur. Innsikt i differensiert kultur gir veiledning til hvordan dette kan hjelpe til med problemløsning og dermed forsterke verdiskapende aktiviteter. Samtidig gir det føring for behovet for en spesiell ledelsesatferd. Tilretteleggende ledelse har det sosial partnerskapet i organisasjonen som utgangspunkt. Lederens rolle er å utløse kunnskapen som finnes hos de ulike partnerne på en samarbeidende måte og samtidig gjøre rom for at slik ledelsesfilosofi får anerkjennelse hos alle interessenter. Dette kalles pivoteringsproblemet.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis asks an overall question, how do industries create knowledge? Looking into manufacturing companies the reality seems to be complex, with matrix organization making organizational roles diffuse, the leader is more of a facilitator than a person who knows best. These clues triggered some sub-questions: ◦ How can organizational learning be aided inside a matrix organization? ◦ How will an understanding of organizational culture help the creation process? ◦ How can management or leadership facilitate learning? The thesis investigates organizational behaviors for knowledge creation or learning with multi causality within multidimensional nested systems. In the theory chapters, three main dimensions were discussed, Organizational Learning, Organization Culture and Facilitative Management. Learning theory deals with how learning is done in the organization, theory of action. What is described in formal systems does not necessarily reflect how the practice works. The differentiated culture perspectives supports the multidimensional analysis that the thesis offers. Inconsistency in relations and channeling ambiguity outside the subcultures are the main component in this perspective. However, the perspective is amplified and deepened with analytical tools like thick description and sense making. The other theory dimensions in the analysis, facilitative management and matrix organization, show technology changes the organization and the employees’ ability to act more autonomously. These changes challenge the leader role and authority, and also how the leader think about power usage changes in these matrix organizations. Cultural and management factors are important in manufacturing industry for creating a model O-II learning organization. Cultural understanding helps us to understand that there is no need for a unified organizational culture, if it is possible at all. Insight into differentiated culture will provide guidance to how this can help solve problems and enhance the value creating activities. However, it clearly demonstrates the need for a specific leadership. Facilitative management starts with the acknowledgement of the social partnership that forms the organization. The leader’s role is to tap into the knowledge possessed by different partners and make them focus on solving problems in a collaborative manner, and at the same time fight to make room for such management style among the stakeholders, the pivoting problem.en
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.relation.ispartofseriesDoctoral thesis at NTNU;2014:208
dc.titleHow Industry Makes Knowledge: Facilitative Managementnb_NO
dc.typeDoctoral thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel