• «Du ser noe som faktisk ikke er der lenger»: Meningsskaping gjennom bruk av et digitalt verktøy på et historisk sted 

      Müller, Insa; Hjorth, Ingeborg Arntine Heitmann (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Bruken av mobile digitale formidlingsverktøy er en økende trend ved kulturarvsinstitusjoner, både i Norge og internasjonalt. Selv om antallet digitale tilbud øker, er det mangel på kunnskap om hvordan verktøyene virker inn ...
    • Formidling av samisk kultur på Sverresborg Trøndelag Folkemuseum 

      Horseng, Ann-Ingvill (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Samisk kultur kan sies å lenge ha blitt ansett som mindre viktig enn den «norske» i det norske samfunnet, og tidligere har kulturen blitt utsatt for undertrykking. Gjennom fornorskingspolitikken skulle den samiske ...
    • Formidling i Olavsgruva 

      Strømmen, Rebecca Hansen (Bachelor thesis, 2024)
      I museumsverdenen har formidling vært et område som har blitt forsket i mindre på. Og når slik forskning kommer ut, er det hovedsakelig fra museumsbesøkendes perspektiv og ikke de museumsansatte som jobber med formidling. ...
    • Forvaltning og digitalisering av fotografi på museum 

      Solem, Elin (Master thesis, 2020)
      Denne oppgaven handler om samlingsforvaltning og digitalisering av foto på museum. Oppgavens første problemstilling handler om hvordan museer arbeider med fotografi i praksis og hvilke utfordringer som er forbundet med ...
    • Krigsseilernes historie, fortalt på museum 

      Antonsen, Eilin Iren (Master thesis, 2022)
      Denne oppgaven handler om hvordan krigsseilernes historie blir formidlet på norske museum. I den forbindelse blir krigsseilerne fra både første og andre verdenskrig inkludert. Formidlingsformen det fokuseres på er ...
    • Virale medier i virale tider – sosiale medier ved norske kulturarvsinstitusjoner under COVID-19 epidemien 

      Siebke, Tor-Einar (Master thesis, 2020)
      Sosial medier er tatt i bruk ved mange av landets kulturarvsinstitusjoner, men bruken er lite dokumentert og evaluert. Sosiale medier har mange muligheter og aspekter som gjør de godt egnet til å bidra til at museene kan ...