• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkurranseutsetting av FM og vurdering av aktuelle modeller i Kristiansand Kommune

Nygård, Per-Christian
Master thesis
View/Open
2012_EVU_Masteroppgave_Per-Christian-Nygård.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/276221
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for arkitektur og planlegging [273]
  • Senter for eiendomsutvikling og -forvaltning [256]
Abstract
Tema som engasjerer mange nordmenn er hvordan og hva det offentlige Norge bruker penger

på, hva som kan gjøres for å få ned offentlige kostnader og gjøre offentlig sektor mer

«lønnsom». Konkurranseutsetting av offentlige tjenester i markedet har vært på den politiske

agenda i mange år, og blitt fremhevet som hensiktsmessig av mange. Vi ser dette særlig innen

helsesektoren, men også i forbindelse med leveranse av tjenester til eiendomsdrift og

forvaltning.

Oppgaven redegjør kort for sentrale teorier rundt forholdet mellom en bestillende part og en

utførende part, og hvilke utfordringer og problemstillinger som kan oppstå avhengig av

informasjonsnivå, kommunikasjon og insentiver knyttet til de ulike partene. Prosessene rundt

konkurranseutsetting bør være omfattende for å sikre god forankring og for å forhindre

uønskede resultater. Både de omfattende, ofte kompliserte prosessene, og erfaringer fra inn og

utland har mye å si for meninger og holdninger til konkurranseutsetting, men også det private

næringsliv/markedet kan ha ønsker om at det offentlige skal fremstå som mindre

kostnadseffektive.

Spørreundersøkelse blant utvalgte kommuners administrasjon viser en stor grad av skepsis til

konkurranseutsetting av interne eiendomstjenester. Årsaker til dette er først og fremst at

administrasjonen har en oppfatning av at deres interne leveranser og tjenester er fullt på høyde

med markedet både når det gjelder kvalitet og pris. Noen uttaler seg også om at det synes som

om politikere har større behov for å konkurranseutsette (i seg selv) enn å evaluere prosessene

grundig for å virkelig se om man oppnår de ønskede effekter og mål.

Beskrivelser fra Bærum- og Kristiansand Kommune er også med på å illustrere noe av dette,

og viktigheten av å forankre prosessene grundig før gjennomføring. Oppgaven ser også på

ulike former for konkurranseeksponering basert på tilstedeværende faktorer,

beslutningsprosesser og styring. Utfordringer knyttet til økt kompetanse hos det offentlige

både i forhold til prosesser, men særlig når det gjelder styring av kontrakter synes å være en

utfordring det bør tas tak i.

Kristiansand Kommune, Eiendom, har i dag de aller fleste tjenester knyttet mot drift og

forvaltning av eiendom internt i egen organisasjon gjennom en egen avdeling som heter

Byggservice. Avtaler knytter seg til en standard BUM (Bestiller-Utfører modell).

En del vedlikeholdstjenester er knyttet opp mot rammeavtaler med private aktører etter

foregående anbudskonkurranser, og benyttes i hovedsak når Byggservice ikke har kapasitet.

Vurdering av byggservices priser på FM tjenester, viser at de ligger under markedspris på de

fleste tjenestene. På renhold kommer de noe dårligere ut enn markedet når man ser på pris pr.

m2, mens de kommer bedre ut enn markedet når man vurderer timepriser. Intervjuer med

interne bestillere av disse tjenestene indikerer at kvaliteten på tjenestene ikke står tilbake for

tjenestene som markedet leverer, heller ikke på pris oppleves den interne leverandøren som

dyrere. Forbedringspotensial knyttet til administrering av jobbene og for dårlige/fraværende

rapporteringsrutiner synes å være et gjennomgående syn fra bestillerne. Intervjuobjektene

mener også at intern tjenesteleverandør bør unngå større jobber og la disse enten gå på anbud

eller håndteres av rammeaktører både på grunn av effektiviteten i prosjektene og den

administrative håndteringen. Intervjuobjektene er opptatt av at deler av FM- tjenestene må

sitte tett på byggeier for å skape eierskap og lojalitet, mens det pekes på at enkelte ledd burde

kunne konkurranseutsettes under visse forutsetninger. Generelt viser vurderingen at

Byggservice er konkurransedyktige i de fleste ledd. En mer spesifisert benchmarking av FM

tjenesten renhold bør gjennomføres for å sikre en slik konklusjon også her.

Alternative organisasjonsformer som kan brukes i forbindelse med konkurranseutsetting av

interne tjenester er «Aksjeselskap», «Ansvarlige selskap» og «stiftelse» som alle er for egne

rettssubjekter å regne. Bruk av «Kommunalt Foretak» er også en mulig organiseringsform,

men i motsetning til de andre nevnte vil kommunen her være fullt ut økonomisk ansvarlig.

Kommunal risiko er momenter som kommer inn her, men også forutsigbarhet for ansatte og

transaksjonskostnader må vurderes, og kommer inn som tunge momenter i en total vurdering

av konkurranseutsetting av den kommunale virksomheten.
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit