Verdier - Arkitektens forhold til kundens verdier og overordnede mål
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/274541Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har hatt som mål å belyse hvordan arkitekten forholder seg til
kundens verdier og overordnede mål. Dette gjennom et fokus på verdier, overordnede
mål, strategisk programmering og kommunikasjon i designprosessen. Oppgaven tar
utgangspunkt i én problemstilling og tre forskningsspørsmål.
Oppgaven har benytte seg av to casestudier av prosjektene Parkveien 5 og
Osterhausgate 10 i Oslo. Dette har blitt gjort gjennom dybdeintervjuer med sentrale
aktører fra kundens og arkitektenes bedrifter. Oppgavens studier beskriver flere
tilnærminger og relevante forhold til hvordan en på best mulig måte skal understøtte
godt samarbeid i en designprosess, ved fokus på verdier og relevante verktøy.
Hovedoppsummeringene kan kort beskrives i følgende punkter:
- En forståelse for hvor verdier kommer fra, som ofte er roten til konflikter og dårlige
Samarbeidsrelasjoner, kan være interessant å studere nærmere.
- Strategisk programmering og VMR kan bidra som verktøy til å kunne lettere ha
kontroll over definerte verdier til relevante prosjektaktører.
- En kreativ og åpen tilnærming til de definerte verdiene, kan bidra til optimale
verdioppnåelser for prosjekter, men er av avhengig av tverrfaglig forståelse.