Ulv engasjerer! Erfaringer med skjønnlitteratur i tverrfaglig arbeid på mellomtrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
Original version
https://doi.org/10.5617/adno.8474Abstract
Kan fortellinger om dyr skape større tverrfaglig engasjement og interesse blant elever på mellomtrinnet? Elever fra tre skoler har gjennomført et litteraturdidaktisk prosjekt om rovdyr. Elevene lyttet til Jacob Breda Bulls fortelling «Ulveslaget» (1892), som er en dramatisk fortelling fra den litterære kulturarven. Problemstillingen er: Hvordan opplever elevene den skjønnlitterære fortellingen «Ulveslaget» i forbindelse med et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr? Metodologisk er det gjennomført en case-studie, og dataene er behandlet med en konstant-komparativ metode, en form for Grounded Theory der et åpent forskningsspørsmål besvares gjennom konstante sammenligninger som resulterer i utvikling av en teorigenererende kjernekategori basert på ulike hovedkategorier (Corbin & Strauss, 2015). Resultatene viser at elevene som gruppe engasjeres av fortellingen. Engasjement som kjernekategori forener de fire hovedkategoriene «‘Ulveslaget’ er lett å forstå», «‘Ulveslaget’ skaper følelser», «‘Ulveslaget’ setter i gang aktivitet» og «‘Ulveslaget’ skaper lyst til å lære mer om rovdyr». Utprøvingsprosjektet viser lærings- og opplevelsesmulighetene som ligger i arbeid med skjønnlitteratur i tverrfaglige sammenhenger, med tanke på Fagfornyelsen med ny overordnet del av læreplanen og innføringen av nye læreplaner i fag. Prosjektet viser at innhold og handling i den skjønnlitterære fortellingen er viktig for elevenes engasjement.