Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tidsskrift "UNIPED"
Viser treff 1-20 av 62
-
"A tale of two cities" Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningarna i fysik vid NTNU och CTH
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Lege- og sjukepleiestudentar i praksis ved Førde Sentralsjukehus jobbar i tverrprofesjonelle team. Studentane planlegg og gjennomfører utgreiing, pleie og behandling for ein pasient med uklar/ kompleks tilstand, og er under ... -
Aktiv læring i Mikrokontrollarar
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Aktiv læring har vore ein viktig trend i utdanningssektoren i lang tid med både klassiske og moderne proponentar. I praksis skjer det likevel at aktiv læring vert sekundær til tradisjonelle førelesingar og annan passiv ... -
Analys av flervalsuppgifter som examinationsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)In higher education, multiple choice tests are becoming increasingly used. This poses a problem when applying the same marking scheme as for ordinary questions, as guessing becomes profitable. I examine the effect of ... -
Arbeidslivets perspektiv inn i klasserommet via filmatiserte case
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Arbeidslivsrelevans i høyere utdanning er avhengig av kontakt med arbeidslivet, men like viktig er det å ruste studenten til en fremtid preget av livslang læring. I tillegg til fagkunnskap er arbeidsgivere opptatt av de ... -
Ändringar i attityder och föreställningar hos första års-studenter i civilingenjörsutbildningen i fysik och matematik vid NTNU
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Vilka attityder till och föreställningar studenter har om lärande kan påverka deras sätt att studera ett ämne, något som studeras i ökande grad inom forskningen. En studie har genomförts för att se vilka förändringar i ... -
"Å framføre et velformulert resonnement" - Krav til språkføring og fremstilling i BA nordisk språk og litteratur
(Journal article; Peer reviewed, 2015)The authors examine how learning objectives were implemented in a study program named “Bachelor of Scandinavian language and literature” at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). One of the authors played ... -
Bacheloroppgaven - hvordan skal denne sjangeren forstås? En undersøkelse av bacheloroppgavens rammebetingelser
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I kjølvannet av Kvalitetsreformen ble bacheloroppgaven innført på flere universiteter og høyskoler for å styrke bachelorgraden. I noen fag er oppgaven en helt ny sjanger som har ført til en del usikkerhet både blant faglærere ... -
Balancing freedom and commitment - making higher education matter to working life
(Journal article; Peer reviewed, 2015)I dagens debatt innenfor høyere utdanning er sammenhengen mellom utdanning og arbeidsliv et stadig tilbakevendende tema. I denne artikkelen utforsker vi dette samspillet basert på intervjuer med studenter på et tverrfaglig ... -
"Blind" klagesensur ved Universitetet i Oslo Pålitelig og rettferdig eller et steg i feil retning?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen beskriver og analyserer virkningene av «blind» klagesensur ved Universitetet i Oslo. Før 01.08.14 hadde de nye sensorene ved sensurklage tilgang til resultatene fra ordinær sensur, mens denne muligheten ... -
Does academia disfavor contextual and extraverted students?
(Peer reviewed; Journal article, 2015)In a study conducted at Norwegian University of Life Sciences (NMBU) 288 students volunteered to answer an electronic questionnaire constructed to classify their personality type (16 categories), their work habits and ... -
Does an Experience-Based and Practice- Oriented Approach in Coaching Education Influence Coaching Efficacy Positively?
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Coaching education is previously suggested to have a positive influence on coaching efficacy among coaches in sport. However, little is known about whether differences in learning approaches in formal coaching education ... -
Effekt av simulering for tilegnelse av kunnskap i sykepleierutdanningen – en RCT-studie
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Bakgrunn: Bachelorutdanninger i sykepleie har brukt betydelige ressurser i implementering av simulering. En simulator (dukke) etterligner et menneske i ulik grad, kalt low-, medium- og high-fidelity. Forskning viser at ... -
Eierskap og teamprosess i aksjonsbasert entreprenørskapsutdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen retter oppmerksomheten mot teamarbeid i entreprenørskapsutdanning og fokuserer på en type utdanning der studenter starter og driver en egen oppstartsbedrift – «Venture Creation Programs» (VCP). Forskningsspørsmålet ... -
Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Introduksjon: Praksisstudier utgjør fra 30–50 % av læringsaktivitetene i bachelorstudier innen helse- og sosialfagene. Praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen har felles ansvar for å samarbeid om tilrettelegging av et ... -
Elektronisk studentvurdering i praksisstudier. Fremmer det kvalitet og effektivitet?
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Introduksjon: Praksisstudier utgjør fra 30–50 % av læringsaktivitetene i bachelorstudier innen helse- og sosialfagene. Praksisfeltet og utdanningsinstitusjonen har felles ansvar for å samarbeid om tilrettelegging av et ... -
En modell for jordmorstudenters praktiske studier sett i lys av ulike læringsteorier - et vitenskapelig essay
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I prosjektet «Kontinuitet i omsorgen gjennom svangerskap, fødsel og barseltid» var målet å få kunnskap om hvorvidt en slik modell i de praktiske studiene ville gi jordmorstudentene en økt forståelse for jordmorfaget, med ... -
Er forelesninga effektiv, interessant og meningsfull? - Oppfatninger om og betydningen av forelesninger som undervisningsform
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Radiografstudiet er en kombinasjon av teoretisk undervisning og ferdighetstrening ved utdanningsinstitusjon og praksisstudier ved forskjellige bildediagnostiske og kliniske enheter. Radiografutdanningen ved Høgskolen i ... -
Et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom jordmor- og helsesøsterutdanningen sett i lys av den didaktiske relasjonsmodellen
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I Norge forventes det at jordmødre og helsesøstre samarbeider om en helhetlig svangerskaps- og barselomsorg på helsestasjonen. I praksis viser det seg at de to gruppene helsepersonell har et begrenset både formelt og ... -
Face-to-face and remote teaching in a doctoral education course: Using Flipped classroom, formative assessment and remote teaching to increase the teaching quality of a literature review course
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This case study examines face-to-face and remote teaching in a doctoral education course and ask if flipped classroom, formative assessment and remote teaching increase the teaching quality of a literature review course. ... -
Faglærere som ressurs i prosjekter med teknologi i fleksibel høyere utdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artikkelen belyser faglærernes opplevelse av planlegging og gjennomføring av et fleksibelt høgskolestudium der bruk av blogg skulle prøves ut. Analyser av intervjuer med faglærerne og spørreskjema mot studentene viser at ...