Blar i Publikasjoner fra CRIStin - NTNU på tidsskrift "Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge"
Viser treff 1-15 av 15
-
Arbeid med argumenterende tekst på 3.trinn. En delstudie fra prosjektet Innføring av sjangerpedagogikk i tre trondheimsskoler.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Temaet for denne artikkelen er skriveopplæring i grunnskolens barnetrinn. Artikkelen studerer en skriveprosess over to uker i sjangeren argumenterende tekst i en tredjeklasse hvor læreren kurses i den australske sjanger ... -
Comparing first and second language reading: the use of metacognitive strategies among Norwegian university students
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Metacognitive awareness is one of the key predictors of successful reading, in particular for second language and academic reading. This article presents a study that investigated Norwegian university students’ metacognitive ... -
«Det handler om å finne sin egen form» Læreres profesjonelle handlingsrom − hvordan det blir forstått og utnyttet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere forstår og tolker sitt profesjonelle handlingsrom og hvordan de, basert på denne erfaringen, har opplevd å nå sine egne mål over tid. Studien, som er del av en internasjonal ... -
Digital storytelling in teacher education: A meaningful way of integrating ICT in ESL teaching
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The purpose of this study is to examine how the use of digital storytelling (DST) in teacher education can help develop digital competence in secondary school English as a second language (ESL) student teachers, and ... -
Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Denne artikkelen handler om norske engelsklæreres kompetanse i å arbeide med barn som har et annet morsmål enn norsk, og som lærer engelsk som fremmedspråk. Problemstillingene er "Hva slags utdanning og kunnskap innen ... -
English academic writing proficiency in higher education: Facilitating the transition from metalinguistic awareness to metalinguistic competence
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Students entering higher education are expected to develop into proficient academic writers in the course of their studies. The article focuses on metalinguistic awareness in the development of English (L2) academic writing ... -
Learning for Leadership
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hvordan konseptualiserer deltakere i den norske rektorutdanningen skoleledelse, og hvordan har deres deltakelse i programmet påvirket dem som ledere? Disse spørsmålene drøfter vi i denne artikkelen på grunnlag av data fra ... -
Lærerutdannerens profesjonsforståelse: en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hva er lærerutdannerens ekspertise og mandat – og hvem avgjør det? I denne artikkelen foreslås profesjonsforståelse som en tilnærming til å kvalifisere og profesjonalisere lærerutdannerpraksis, og som et refleksjonsverktøy ... -
Notions of EFL Reading in Norwegian Curricula, 1939–2013
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This article explores how English syllabi between 1939 and 2013 dealt with reading in English as a foreign language (EFL). Using perspectives from critical discourse analysis (CDA), I address the different notions of reading ... -
Skriving i et digitalt triadisk refleksjonsfellesskap i lærerutdanninga
(Journal article; Peer reviewed, 2016)The background for this article is an intervention project in teacher education for primary school. The project addresses a worldwide call for meeting places for the triadic collaboration in teacher education. ... -
When teachers talk about films : an investigation into some aspects of English teachers' discursive practices
(Journal article; Peer reviewed, 2016)When teachers say: “you can learn a lot from films”, what does this imply? This article explores interviews with eighteen Norwegian English teachers about the learning value of films in the lower secondary classroom. The ... -
Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs
(Journal article; Peer reviewed, 2012)This paper reports on mathematics and science teachers’ beliefs concerning the use of inquiry-based teaching strategies. Two different surveys were conducted: one with 24 teachers who were to become future instructional ... -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ... -
Å tenke sammen om undervisning - Utvikling av en intervensjon for læreres læring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Leseundervisning i skolen har tradisjonelt vært gjenstand for stor interesse og stadige reformforsøk. I norsk sammenheng har skolepolitiske satsninger på lesing ofte fulgt den såkalte kaskademodellen, der kunnskap skal ... -
Øvelser i empati og kulturell tilgang. Avgangselevers legitimering av arbeid med eldre skjønnlitteratur i videregående opplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen undersøker avgangselevers legitimering av litteraturundervisningen i videregående skole samt den litterære kompetansen de har utviklet gjennom opplæringsløpet. Spørsmålet om skjønnlitteraturens plass og legitimitet ...