Clothing the Sacred: A study of Ecclesiastical Vestments from Late Medieval Scandinavia c. 1400 - 1550
Abstract
Avhandlingen “Clothing the Sacred: Ecclesiastical Textiles from late medieval Scandinavia c. 1400 – 1550,” undersøker hvordan liturgiske tekstiler bidro til en visuell og estetisk opplevelse i senmiddelalderens kirkerom. Gjennom analyser av tekstilskatter bevart i museer og katedralsamlinger i Skandinavia viser studien hvordan tekstiler var instrumentelle for opplevelsen av hellige rom og kropper. Forskningen bygger på et bredt utvalg av kilder som malte avbildninger av tekstiler, inventarlister, liturgiske tekster og samtidige, senmiddelalderske beskrivelser. De åtte kapitlene diskuterer relikviekleder, tekstile relikvarier, gravdekker, alterklær og geistlige paramenter i Norge, Sverige, Danmark, Island og Finland, og viser hvordan tekstiler ble brukt til å pakke inn, tildekke og ramme inn hellige kropper og objekter. Tidligere forskning på middelalderens paramenter har primært fokusert på teknikk og proveniens. Denne avhandlingen bygger videre på slike tekniske studier og utvider perspektivet ved å drøfte tekstilene som performative, retoriske og estetiske objekter. Jeg argumenterer for at en lagvis tekstil påkledning eller tildekking kan forstås som en performativ og konstruktiv handling som rammet inn det hellige. Avhandlingen vever sammen fagfeltene tekniske tekstilstudier og middelalderens kunsthistorie for å avdekke tekstilenes religiøse, materielle og symbolske betydning l i senmiddelalderens kirkerom. Summary
This dissertation, entitled “Clothing the Sacred: Ecclesiastical Textiles from late medieval Scandinavia c. 1400 – 1550,” investigates the visuality and aesthetic experience of liturgical textiles in late-medieval visual culture. In analysing a rich material of preserved textiles in museum collections and church treasuries in Scandinavia, this study demonstrates that ecclesiastical vestments fundamentally shaped the experience of sacred space and bodies. The research draws from a broad selection of primary sources, including painted representations of textiles, inventories, liturgical texts and treatises, as well as contemporary late-medieval descriptions. Spanning eight chapters to explore relic wrappings, textile reliquaries, tomb covers, altar textiles and clerical garments in Norway, Sweden, Denmark, Iceland and Finland, this dissertation argues how textiles were used to wrap, veil and enhance sacred bodies and objects. While previous research on medieval vestments has primarily focused on technique and provenance, this present study builds upon such technical studies to reconsider textiles as performative, rhetorical and aesthetic objects. In so doing, I argue that the layered application of ecclesiastical textiles works as a performative and constructive act to frame the sacred. Ultimately, this study weaves together the fields of textile studies and medieval art history to uncover the religious, material, and symbolic meanings of cloth in the late-medieval church environment.