Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGreaker, Tove Kristin
dc.contributor.authorAndre, Beate
dc.date.accessioned2021-03-03T13:06:40Z
dc.date.available2021-03-03T13:06:40Z
dc.date.created2021-01-19T11:57:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn2535-4108
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2731447
dc.description.abstractAbstract Sykepleiestudenter vil oppleve konfliktfylte situasjoner både i studiesammenheng og i sitt videre yrke som utdannet sykepleier. Det synes være av sentral verdi at studentene gis opplæring i tema som innbefatter både arbeidsmiljø, ledelse, konflikter og konflikthåndtering. Som del av utdanning i NTNU bachelor sykepleie 3. årsenhet inngår tema ledelse, arbeidsmiljø, konflikt og konflikthåndtering. Tema er sentralt for sykepleiestudenter i videre yrkessammenheng. Det er utviklet et undervisningsopplegg hvor studentene får forelesning innen tema arbeidsmiljø og konflikt og konflikthåndtering. I tillegg skal studentene jobbe med en situasjonsbeskrivelse inkludert rollespill og diskusjon i basisgrupper i etterkant av forelesningene. Et viktig spørsmål er imidlertid hvordan man på pedagogisk måte kan legge til rette for god læring innen dette viktige tema. Spørsmål knyttet til hva som er gode teoretiske og praktiske tilnærminger, er ofte reist i akademisk utdanning av studenter. Aktive læringsprosesser står sentralt. Intensjonen med denne fagartikkelen er å innhente tilbakemelding for å få øket og bedre innsikt i og kunnskap om hvilke faktorer som er viktige for studenters læring knyttet til de pedagogiske tilnærmingene som er anvendt i forhold til dette tema. Som del av en kontinuerlig pedagogisk kvalitetsforbedring er undervisningsopplegget nå evaluert av studenter, og de ansatte basisgruppelærere som tok del i studentenes diskusjon og refleksjon i basisgruppearbeidet. Som evalueringsverktøy ble det anvendt «3-5 minutters» evalueringslapper hvor det var laget åpne bokser med mulighet for å formidle sine egne positive og negative erfaringer og opplevelser med undervisningsopplegget. Deltakerne fikk også mulighet til å komme med endringsforslag til undervisningen. Evalueringen inkluderte tilbakemelding fra 143 studenter (81%) samt 4 ansatte (50%). Tilbakemeldingene ble systematisk sortert og kategorisert inspirert av Malterud`s tekstanalyse. Resultatene viser at forelesninger beskrives som lærerike om foreleser er engasjert, strukturert samt evner å formidle kunnskap om tema. Aktiv diskusjon og refleksjon i basisgrupper hvor studentene kjenner seg trygge, ser ut til å ha læringsverdi. Bruk av rollespill oppleves forskjellig. Ulike pedagogiske tilnærminger ser ut til å være positivt for måloppnåelse av læringsutbytte. Studentene opplevde undervisningsopplegget som eksamensrelevant og sentralt for videre yrkespraksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEvaluering av undervisningsopplegg i arbeidsmiljø og konflikthåndteringen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.volume5en_US
dc.source.journalLæring om læringen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1874201
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal