Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolli-Sæther, Hans
dc.contributor.advisorHavenvid, Malena
dc.contributor.authorBondeli, Julia V.
dc.date.accessioned2021-03-03T09:00:37Z
dc.date.available2021-03-03T09:00:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-471-9578-9
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2731315
dc.description.abstractSUMMARY Based on a longitudinal single case study of one firm’s business network in Russia, this thesis aims to explore the social aspect of business relationships. The issue at hand is investigated through the phenomenon of corrupt exchange, defined as a specific type of business-like exchange in private-public interaction, which is deemed an especially revealing instance of socioeconomic entanglement. Theoretically, while grounded on the research tradition of Industrial Marketing and Purchasing, this thesis revolves mainly around the concept of social capital. Empirically, the intricate mechanism of corrupt exchange is studied to attain a deeper understanding of the socioeconomic interplay between social capital and other resources that underlie value creation in business relationships. Paper one refines the conceptual treatment of the social facet in business relationships and reinforces its significance in the IMP research tradition by integrating the concept of social capital in its original interpretation into the actor-resource-activity model. It develops a cyclical model of creation of social capital, highlighting its dynamic interplay with social connections and social practices in the actor and activity layers, and conceptualises social capital as a social resource that nests in the resource layer and gives access to a multitude of economic resources in a business network. Using this framework, paper two investigates the role of social capital in corrupt exchange as a type of socioeconomic interaction in private-public relationships, as well as its impact on material flow in connected private-private relationships. It identifies administrative authority as a new type of resource accessed through social capital in corrupt exchange and emphasises the significance of public actors, acting as quasi-business actors, for firms’ competitiveness and survival, hence demonstrating the conditioning impact of the interaction context on network interdependencies. Following this thread, paper three explores the role of social capital as a critical facilitator in joint problem-solving processes enabled by corrupt exchange. It probes deeper into interorganisational resource interactions and emphasises the administrative authority as a critical resource utilised in combination with firms’ resources in private-public interfaces, thus providing a deep insight into the workings of routine corruption as an efficient way of coping in a turbulent institutional environment.en_US
dc.description.abstractSAMMENDRAG Basert på en longitudinell enkeltcasestudie av ett selskaps forretningsnettverk i Russland, denne avhandlingen har til hensikt å utforske det sosiale aspektet ved forretningsrelasjoner. Det gjeldende emnet undersøkes gjennom fenomenet korrupt utveksling definert som en spesifikk type forretningsliknende utveksling i privat-offentlig interaksjon, noe som betraktes som et særlig avslørende tilfelle av sosioøkonomisk sammenfiltring. Teoretisk, mens den er forankret i forskningstradisjonen til Industrial Marketing and Purchasing, dreier denne avhandlingen seg hovedsakelig om konseptet sosial kapital. Empirisk, studeres den intrikate mekanismen av korrupt utveksling for å oppnå en dypere forståelse av det sosioøkonomiske samspillet mellom sosial kapital og andre ressurser som ligger til grunn for verdiskapning i forretningsrelasjoner. Artikkel én finsliper den konseptuelle behandlingen av den sosiale fasetten i forretningsrelasjoner og forsterker dens betydning i forskningstradisjonen til IMP ved å integrere konseptet sosial kapital i dets opprinnelige fortolkning inn i aktør-ressurs-aktivitet-modellen. Den utvikler en syklisk modell av skapelse av sosial kapital som fremhever dens dynamiske samspill med sosiale forbindelser og sosiale praksiser i aktør- og aktivitet-lagene og konseptualiserer sosial kapital som en sosial ressurs som holder til i ressurs-laget og gir tilgang til mangfoldige ressurser i et forretningsnettverk. Ved å bruke dette rammeverket, undersøker artikkel to rollen til sosial kapital i korrupt utveksling som en type sosioøkonomisk interaksjon i privat-offentlige relasjoner, samt dens innvirkning på den materielle flyten i tilkoblede privat-private relasjoner. Den identifiserer administrativ myndighet som en ny type ressurs som nås gjennom sosial kapital i korrupt utveksling og betoner betydningen til offentlige aktører, som handler som kvasiforretningsaktører, for selskapers kompetanseevne og overlevelse, og hermed demonstrerer den betingende innvirkningen av interaksjonskonteksten på interavhengigheter i nettverk. Ved å følge denne tråden, utforsker artikkel tre rollen til sosial kapital som en kritisk tilrettelegger i felles problemløsningsprosesser som er muliggjort av korrupt utveksling. Den trenger dypere inn i interorganisatoriske ressursinteraksjoner og betoner den administrative myndigheten som en kritisk ressurs som utnyttes i kombinasjon med selskapers ressurser i privat-offentlige kontaktflater, og dermed sørger for en dyp innsikt i virkemåter av rutinemessig korrupsjon som en effektiv måte å klare seg på i turbulente institusjonelle omgivelser.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2021:26
dc.titleCapitalising on Socialising: Studying the Social Aspect of Business Relationships through Socioeconomic Interaction in Corrupt Exchangeen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.description.localcodedigital fulltext is not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel