Personaliserte anbefalinger og musikalsk mangfold – en umulig kombinasjon?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2729682Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Algoritmisk kuratering av innhold er blitt et allestedsnærværende trekk i musikkstrømmetjenester. Fra en tid hvor platebutikker, musikkanmeldere og andre portvoktere utøvde en form for agendasettende makt, som til en viss grad stimulerte (eller inspirerte) til bestemte kjøps- og bruksmønstre av musikk; er automatiserte anbefalingssystemer, som sporer og måler lytteres atferd, blitt standard for organisering og synliggjøring av musikk. Samtidig stiller stadig flere spørsmål vedrørende de effekter disse anbefalingsmotorene har på musikkulturen, og analyser som peker mot ensretting og tap av mangfold har i økende grad dominert akademisk litteratur de siste årene. Med utgangspunkt i fem nøkkelord – synliggjøring, kuratering, personalisering, ensretting og profesjonalisering – diskuterer denne artikkelen hvordan dagens musikkstrømmetjenester svarer til et kulturpolitisk ideal om «estetis- keksrepssivt mangfold». Artikkelen er basert på 11 kvalitative intervjuer med aktører fra norsk musikkbransje.