dc.contributor.author | Chinga-Ramirez, Carla | |
dc.date.accessioned | 2021-01-27T07:54:00Z | |
dc.date.available | 2021-01-27T07:54:00Z | |
dc.date.created | 2020-11-26T14:23:17Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.issn | 2535-4108 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2724889 | |
dc.description.abstract | Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne avgjøre når ulike undervisningsmetoder, teknikker eller teoretiske redegjørelser skal inn i undervisningen. Teksten er personlig, da forfatteren beskriver hvordan hennes måte å undervise på endres gjennom deltakelse på PedUp. Forfatteren redegjør hvordan hun tidligere pleide å holde tradisjonelle ‘tavle’ eller PowerPoint forelesninger, og hvordan hun i dag har fått kunnskap og innsikt i studentaktive undervisningsmetoder, noe som passer mye bedre til læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter. Teksten redegjør for ulike studentaktive undervisningsformer som fremmer studentenes selvoppdagelse og refleksjon. Et av hovedpoengene i denne teksten, er oppdagelsen av hvordan kritisk refleksivitet læres best når studentene selv er aktive og utforskende. Lærerens hovedoppgave blir dermed å tilrettelegge for at det oppstår gode diskusjoner, dialoger og samhandling i klasserommet. Når læreren er åpen og sensitiv for det uforutsigbare og det som oppstår der og da, inkluderes studentenes verden i større grad i undervisningen. Først da kan studentenes kritiske refleksivitet læres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.volume | 5 | en_US |
dc.source.journal | Læring om læring | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1852984 | |
dc.description.localcode | Copyright (c) 2020 Carla Ramirez Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |