dc.contributor.advisor | Aspen, Harald | nb_NO |
dc.contributor.author | Larssen, Silje Viken | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:43:59Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:43:59Z | |
dc.date.created | 2012-09-19 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 555265 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/271405 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen er basert på et feltarbeid i Yaoundé, hovedstaden i Kamerun. Som et fredfullt land i regionen, er Kamerun et viktig mottaksland for mange flyktninger, blant annet fra Den Sentralafrikanske Republikk (SAR). Jeg tilbragte dagene sammen med urbane flyktninger fra SAR som lever blandet med lokalbefolkningen i hovedstaden.
Avhandlingen tar for seg flyktningenes forhold til fellesskap og sorcellerie (skadelig magisk kraft). I møte med lokalbefolkningen og ved at de er flyktninger oppstår det noen utfordringer i flyktningenes hverdagsliv. På den ene siden er flyktningene avhengig av fellesskapet for å overleve. De skaper fellesskap i eksil basert på likhet, resiprositet og ved å holde ved like minner fra sitt hjemland. Gjennom å skape et fellesskap, opprettholder flyktningene også et midlertidig aspekt ved sin tilværelse, og klamrer seg fast til håpet om at de en gang kan reise tilbake. For å få en forståelse av flyktningenes sosiale relasjoner har det vært hensiktsmessig å bruke Hannerz’ domener og Goffmans teatralske begreper. Liisa Malkkis teorier om skapelse av en kollektiv identitet og flyktningbegrepet har også vært nyttig for å forstå hvordan flyktningene skaper fellesskap i eksil.
På den andre siden er det knyttet utfordringer til likheten og delingen i fellesskapet. Flyktningene har en sterk frykt for sjalusi og sorcellerie både fra kamerunerne, og fra de andre flyktningene. For å tolke i hvilke relasjoner frykten for sorcellerie forekommer har det her vært fruktbart å se på blant annet Douglas og Geschiere. Frykten for sorcellerie fører til at flyktningene deler sine goder, men er forsiktige med å dele informasjon. Det gjør også til at flyktningene spiller roller hvor de opprettholder gode relasjoner til andre flyktninger, kamerunere og hjelpeorganisasjoner.
Det er et dialektisk forhold mellom det de kollektive hensynene og de individuelle valgene. Flyktningene må tenke både på seg selv, og på sine forpliktelser ovenfor fellesskapet. Det skapes dermed noen regler for deling, hvor man er forsiktig med hva man deler, og hvem man deler med. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Sosialantropologisk institutt | nb_NO |
dc.subject | Social and Behavioural Science, Law | en_GB |
dc.title | Fellesskap og frykt: Ambivalente relasjoner blant urbane flyktninger i Yaoundé, Kamerun | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Sosialantropologisk institutt | nb_NO |