• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Differensialdiagnostiske avveininger ved Asperger syndrom, ADHD og Reaktiv tilknytningsforstyrrelse

Høidal, Reidun
Master thesis
Thumbnail
Åpne
734054_FULLTEXT01.pdf (1.428Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/271238
Utgivelsesdato
2013
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1593]
Sammendrag
Problemstilling: Det er en todelt problemstilling i denne oppgaven:

«Årsaker til, symptomer ved og barne- og ungdomspsykiatrisk utredning av Asperger syndrom, ADHD og RAD» «Overlappende symptomer og differnesialdiagnostiske kriterier for å skille mellom Asperger syndrom, ADHD og RAD»

Metode: Litteratursøk i Google Scholar-basen gjennomført 17,18 og 19.januar 2012. Søkeordene var: ADHD/hyperkinetisk forstyrrelse, reactive attachment disorders, disinhibibited attachment, inhibited attachment, attachment disorders in childhood, attachment disturbance og autism spectrum disorder, Asperger Syndrome, pervasive developmental disorder, autism. Jeg kjørte også kombinasjonssøk på de tre diagnosene, spesifikt med fokus på differensialdiagnostikk; «differential diagnosis». Dette ga 239 treff. Av disse har jeg basert meg på 143. Hovedfunnene fra disse presenteres ikke i tabeller, slik som ved systematiske litteraturstudier eller meta-analyse, men fortløpende i teksten i oppbygging av resonnementsrekker.

Hovedfunn: De mest nyttige og holdbare symptomer å benytte i differnsialdiagnostikk mellom de tre lidelsene er komorbiditet, etiologi, evnen til sosial kontant, språk og kommunikasjon og miljøets betydning, derav omsorgen barnet har fått er de symptomer som er best egnet til å skille mellom de tre lidelsene. Mindre nyttige og holdbare i differensial diagnostikk er symptomene knyttet atferden barna viser, fordi dette fremstår som tilnærmet likt ved alle tre diagnosene. Dette framstilles i form av seks flytdiagrammer jeg har utviklet på bakgrunn av litteraturstudien.
Utgiver
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit