• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Metakognitive antagelsers rolle i utviklingen og opprettholdelsen av hørselshallusinasjoner: En litteraturgjennomgang

Holhjem, Ida Pernille
Master thesis
Thumbnail
View/Open
611667_FULLTEXT01.pdf (367.6Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270989
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1526]
Abstract
Hørselshallusinasjoner er et vanlig symptom ved psykoselidelser, og kan i mange tilfeller bidra til en betydelig funksjonsnedsettelse. Hørselshallusinasjoner har i det siste tiåret blitt konseptualisert ved hjelp av ulike kognitive modeller og har blitt behandlet med intervensjoner basert på disse modellene. I den siste tid har forskning fokusert på metakognitive antagelsers rolle ved psykiske lidelser. Metakognitive teorier har også blitt benyttet for å forklare utviklingen og opprettholdelsen av hørselshallusinasjoner.

Formålet med denne oppgaven er å gjennomgå empiriske studier som undersøker hørselshallusinasjoner med utgangspunkt i metakognitiv teori. To metakognitive forståelsesmodeller blir derfor presentert, og empiri som belyser modellene blir gjennomgått. Fokuset vil ligge på studier som undersøker tilstedeværelsen av metakognitive antagelser hos individer med hørselshallusinasjoner.

Studiene som undersøker sammenhengen mellom metakognitive antagelser og hørselshallusinasjoner er i stor grad preget av forskjeller i resultater og metodemessige svakheter, som for eksempel manglende kontroll av konfunderende variabler, ulike metoder for måling av hørselshallusinasjoner, og utilstrekkelige måleinstrumenter. Studiene gir likevel samlet en viss støtte for en assosiasjon mellom metakognitive antagelser og hørselshallusinasjoner. Det konkluderes derfor med at det er fruktbart å videreutvikle metakognitive forståelsesmodeller og empiriske studier basert på disse. Kliniske og forskningsmessige implikasjoner av de gjennomgåtte studiene blir diskutert til slutt i oppgaven.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit