Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Birgitnb_NO
dc.contributor.advisorJacobsen, Karl Henrynb_NO
dc.contributor.authorBøhagen, Kinenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:42:11Z
dc.date.available2014-12-19T14:42:11Z
dc.date.created2011-11-01nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier453175nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270734
dc.description.abstractDenne oppgaven vil ta for seg utviklingen i forståelsen og behandlingen av atferdsvansker i Norge, fra starten av 1900-tallet og frem til i dag. Atferdsvansker kjennetegnes ved et gjentakende og vedvarende mønster av aggressiv eller utfordrende atferd, for eksempel i form av lyving, stjeling, trusler og vold, med klare brudd på sosiale forventninger i forhold til alder og utviklingsnivå. Psykologisk teori og forskning, samt samfunnsmessige forhold som kan ha hatt en betydning for utviklingen vil bli gjennomgått. Generelt har Norge en lang tradisjon med institusjonsbehandling, som det har vært rettet mye kritikk mot. I den senere tid har man sett en økt satsing på strukturert familie- og nærmiljøbasert behandling, med fokus på samspill med omgivelsene, og disse viser lovende resultater. Begrepsbruk og diagnosesystem ser imidlertid ikke ut til å være i samsvar med dagens behandlingstilnærming. Årsaker til at det har tatt såpass lang tid å utvikle bedre behandlingsmetoder for atferdsvansker vil bli diskutert. Behandling av barn og unge med atferdsvansker utgjør stadig en utfordring for det norske samfunn, og det er viktig at man videreutvikler den kunnskapen man har i dag.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleFra skolehjem til Parent management training: En historie om forståelse og behandling av atferdsvansker i Norgenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel