Fra skolehjem til Parent management training: En historie om forståelse og behandling av atferdsvansker i Norge
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3156]
Abstract
Denne oppgaven vil ta for seg utviklingen i forståelsen og behandlingen av atferdsvansker i Norge, fra starten av 1900-tallet og frem til i dag. Atferdsvansker kjennetegnes ved et gjentakende og vedvarende mønster av aggressiv eller utfordrende atferd, for eksempel i form av lyving, stjeling, trusler og vold, med klare brudd på sosiale forventninger i forhold til alder og utviklingsnivå. Psykologisk teori og forskning, samt samfunnsmessige forhold som kan ha hatt en betydning for utviklingen vil bli gjennomgått. Generelt har Norge en lang tradisjon med institusjonsbehandling, som det har vært rettet mye kritikk mot. I den senere tid har man sett en økt satsing på strukturert familie- og nærmiljøbasert behandling, med fokus på samspill med omgivelsene, og disse viser lovende resultater. Begrepsbruk og diagnosesystem ser imidlertid ikke ut til å være i samsvar med dagens behandlingstilnærming. Årsaker til at det har tatt såpass lang tid å utvikle bedre behandlingsmetoder for atferdsvansker vil bli diskutert. Behandling av barn og unge med atferdsvansker utgjør stadig en utfordring for det norske samfunn, og det er viktig at man videreutvikler den kunnskapen man har i dag.