Veien videre: studenters vektlegging av ulike faktorer ved fremtidig jobb og arbeidsgiver
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [2883]
Abstract
Det overordnede formålet med denne studien er å få innsikt i hvilke faktorer studenter vektlegger ved sin fremtidige arbeidsgiver, samt hvilke informasjonskanaler studentene foretrekker når det gjelder å tilegne seg informasjon om arbeidsgiver. Omdømmedimensjoner er anvendt som rammeverk for spørreskjemaet brukt til innhenting av data. Det var forventet å finne visse kjønnsforskjeller og forskjeller mellom studier. Forventningene var at kvinner vil legge mer vekt på faktorer relatert til etikk og mellommenneskelige faktorer, mens menn vil legge noe mer vekt på materielle sider ved arbeidet og arbeidsgiver. De samme forskjellene var antatt å finne mellom psykologi- og sivilingeniørstudenter. Informasjonskanaler og kilder som gir informasjon via rike medier, og der mottakeren anser senderen som troverdig var antatt å være de mest populære.
Resultatene viser blant annet at virksomheter med et godt omdømme som arbeidsgiver kan ha et konkurransemessig fortrinn i rekrutteringen av nyutdannede. Der det er forskjeller mellom kjønn i preferanser og forventninger, kan disse i hovedsak knyttes til hva som forventes ut i fra tradisjonelle kjønnsroller. Forskjeller mellom psykologistudenter og sivilingeniørstudenter ser også ut til å kunne knyttes til kjønnsroller, der psykologistudenter i større grad legger vekt på feminine jobbegenskaper og sivilingeniørstudenter på maskuline egenskaper. Informasjonskanaler og kilder som tillater samhandling mellom sender og mottaker, og gjerne der informasjonen kommer fra kilder internt i virksomheten er de som ser ut til å foretrekkes.