• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er holdninger til fysisk avstraffelse og bruk av aggresjon knyttet til egne barndomsopplevelser?

Ytterhus, Line Storli
Master thesis
Thumbnail
View/Open
438232_FULLTEXT01.pdf (720.7Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270633
Date
2011
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1569]
Abstract
Målet med denne oppgaven var å undersøke sammenhengen mellom barndomsopplevelser knyttet til maktsterk disiplinering og holdninger til fysisk avstraffelse og bruk av aggresjon man utvikler seg som voksne, ved bruk av retrospektiv  selvrapportering. Utvalget bestod av studenter ved NTNU (n=387). Undersøkelsen er del av en internasjonal foreldreundersøkelse – the International Parenting Study, og inkluderer måleinstrumenter som Dimensions of Discipline Inventory (DDI), Conflict Tactics Scale –Parent to Child (CTS-PC), Personal and Relationships Profile (PRP). Ved partielle korrelasjonsanalyser og hierarkisk regresjonsanalyse ble det funnet en holdningsspesifisitet. Det å bli utsatt for fysisk avstraffelse som barn var den sterkeste prediktoren for holdning til fysisk avstraffelse som oppdragelsesmetode. Det ble også avdekket en kjønnsforskjell, hvor mannlige studenter utsatt for maktsterk disiplinering i barndommen i høyere grad enn kvinner utsatt for det samme, utviklet positive holdninger til bruk av slike metoder i oppdragelsesøyemed. Til tross for visse begrensninger ved spørreundersøkelsen og denne studien, tyder resultatene på at opplevelser i barndommen påvirker holdninger vi får som voksne. Det dreier seg da om holdningsspesifisitet, hvor holdningene som påvirkes, er direkte relatert til opplevelsen. Begrensninger og implikasjoner ved studien er diskutert.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit