Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBendixen, Monsnb_NO
dc.contributor.authorYtterhus, Line Storlinb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:41:58Z
dc.date.available2014-12-19T14:41:58Z
dc.date.created2011-09-01nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier438232nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/270633
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven var å undersøke sammenhengen mellom barndomsopplevelser knyttet til maktsterk disiplinering og holdninger til fysisk avstraffelse og bruk av aggresjon man utvikler seg som voksne, ved bruk av retrospektiv  selvrapportering. Utvalget bestod av studenter ved NTNU (n=387). Undersøkelsen er del av en internasjonal foreldreundersøkelse – the International Parenting Study, og inkluderer måleinstrumenter som Dimensions of Discipline Inventory (DDI), Conflict Tactics Scale –Parent to Child (CTS-PC), Personal and Relationships Profile (PRP). Ved partielle korrelasjonsanalyser og hierarkisk regresjonsanalyse ble det funnet en holdningsspesifisitet. Det å bli utsatt for fysisk avstraffelse som barn var den sterkeste prediktoren for holdning til fysisk avstraffelse som oppdragelsesmetode. Det ble også avdekket en kjønnsforskjell, hvor mannlige studenter utsatt for maktsterk disiplinering i barndommen i høyere grad enn kvinner utsatt for det samme, utviklet positive holdninger til bruk av slike metoder i oppdragelsesøyemed. Til tross for visse begrensninger ved spørreundersøkelsen og denne studien, tyder resultatene på at opplevelser i barndommen påvirker holdninger vi får som voksne. Det dreier seg da om holdningsspesifisitet, hvor holdningene som påvirkes, er direkte relatert til opplevelsen. Begrensninger og implikasjoner ved studien er diskutert.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleEr holdninger til fysisk avstraffelse og bruk av aggresjon knyttet til egne barndomsopplevelser?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Psykologisk instituttnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel