• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilknytning og dens relasjon til sosial kompetanse og eksternaliserende vansker hos 4-åringer i Trondheim kommune: En eksplorerende studie

Bakken, Turid
Master thesis
View/Open
392126_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/270535
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [1534]
Abstract
Data for denne eksplorerende studien bygger på data fra Tidlig Trygg i Trondheim (TTiT), som er en prospektiv studie av endring og stabilitet i barns psykiske og sosiale utvikling. Sammenhenger mellom tilknytning, sosial kompetanse og eksternaliserende vansker studeres blant 4-åringer (N = 167-182). Tilknytning måles via Manchester Child Attachment Story Task (MCAST), sosial kompetanse blir målt ved Social Skills Rating System(SSRS) og eksternaliserende vansker blir målt ved Child Behaviour Check List/The Caregiver – Teacher Report Form(CBCL/C-TRF). 41 prosent av barna hadde trygg tilknytning, 28 prosent hadde utrygg, unnvikende tilknytning, 8 prosent hadde utrygg, ambivalent tilknytning og 21 prosent hadde desorganisert tilknytning. Det ble ikke funnet effekt av alder og foreldrenes utdanningsnivå. Det var ingen sammenheng mellom tilknytning og eksternaliserende vansker. Barn med trygg tilknytning skåret høyere på sosial kompetanse (total skåre) enn barn med desorganisert tilknytning, og barn med trygg tilknytning skåret også høyere på evne til samarbeid enn barn med desorganisert tilknytning. Barn som skåret i klinisk område i forhold til eksternaliserende vansker skåret lavere på sosial kompetanse, enn barn som skåret i ikkeklinisk område på eksternaliserende vansker. Barna som skåret i klinisk område på eksternaliserende vansker ble rapportert som like selvhevdende som barna som skåret i ikkeklinisk område på eksternaliserende vansker. Ulike forklaringer på funnene diskuteres.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit