Kunsten å lede kunsten: En kvalitativ studie av den kreative ledelsen innen kunst og kultur
Master thesis
View/ Open
Date
2010Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3141]
Abstract
Kreativitet er viktig i et arbeidsliv som legger vekt på innovative ideer i et dynamisk samfunn med stadig nye trender. Det er mange faktorer som kan avgjøre hvorvidt man er kreativ i arbeidslivet, og ledelse kan være en av dem. Denne studien tar et dypdykk i ledelsen innen kunst og kultur, og målet for undersøkelsen har vært å finne kjennetegn ved de kreative lederne. Datamaterialet er innhentet ved hjelp av kvalitative intervju, og utvalget er syv ledere innen film, TV og teater. Analysen var inspirert av Grounded Theory sine retningslinjer. Resultatet er samlet i de fem hovedkategoriene en klar visjon, tydelige og engasjerende tilbakemeldinger, autoritær makt og hierarki, synergi med medarbeiderne og trygghet . De er alle med på å forklare en kreativ ledelse innen satte rammer. Vektleggingen av visjon og inspirasjon kan forklares ved hjelp av kjennetegn ved teorier omkring karismatisk- og transformasjonsledelse, mens det klare hierarkiet og den autoritære makten skiller seg fra de nye ledelsesteoriene sitt fokus på bemyndiggjøring. Det er for øvrig tydelig
at informantene i studien er ulike på dette punktet. Et gjennomgående funn i analysen er at det fremstår som viktig å sikre kreativiteten gjennom å gi medarbeiderne en grad av frihet i arbeidet, samtidig som lederen ofte beholder den kreative kontrollen. Visjonen blir definert, og lederens mål er å vise retningen man skal gå. Videre tyder analysene på at det er viktig at lederen har en trygghet i bunn for dette arbeidet, og at denne tryggheten oppnås gjennom faglig kompetanse og medarbeidere som trekker i samme retning. Praktiske og teoretiske implikasjoner, samt forslag til videre forskning, vil bli presentert.