Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikemo, Terje Andreasnb_NO
dc.contributor.authorEldevik, Ingeborg Engernb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:36:45Z
dc.date.available2014-12-19T14:36:45Z
dc.date.created2014-08-22nb_NO
dc.date.issued2014nb_NO
dc.identifier739926nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268822
dc.description.abstractEuropa har gjennomgått en vesentlig økonomisk endring etter finanskrisen 2008. I oppgaven undersøkes det om tilfredsheten med helsetjenester i Europa endres etter finanskrisen, og mellom tre helsesystemer. Undersøkelsen er kvantitativ, og resultatene baseres på lineære regresjonsanalyser med datamateriale fra European Social Survey, runde 3-6. I undersøkelsen testes tilfredsheten i åtte Europeiske land, kategorisert etter Wendt (2009) sine tre helsesystemer; ytelsesorientert type (Belgia og Tyskland), universell dekning type (Danmark, Irland, Storbritannia og Sverige) og lavbudsjett type (Finland og Portugal). I regresjonsanalysene kontrolleres det for tre ulike dimensjoner: Institusjonelle, selvinteresse og ideologi. Det viser seg at det bare er ytelsesorientert type som har mindre tilfredse innbyggere etter finanskrisen. Lavbudsjettsystemet har mest variasjon i sine resultater gjennom fire analyser, og man kan konkludere med at tilfredsheten med dette systemet er minst stabilt. Borgerne i universell-dekning systemet er konsekvent mindre tilfreds enn de med tilhørighet enn de med tilhørighet i andre systemer. Dette er et overraskende funn, ettersom helsesystemet har høyere score på indeksene i Wendt (2009) sin kartlegging. Selv om tilhørighet i helsesystem kan forklare mye av variasjonen på tilfredshet med helsetjenestene, er det selvinteresse- og ideologivariablene som forklarer mest ved ulik tilfredshet med helsetjenestene. At det ikke er lavere tilfredshet med helsetjenestene etter finanskrisen kan forklares med lavere forventninger, og færre økonomiske konsekvenser for de ulike helsevesenene enn først antatt.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.titleTilfredshet med helsetjenestene i åtte europeiske land, før og etter finanskrisen: Repetert tverrsnittstudie, basert på European Social Study 2006-2012 og Wendts kartlegging av helsesystem i Europanb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel