• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilfredshet med helsetjenestene i åtte europeiske land, før og etter finanskrisen: Repetert tverrsnittstudie, basert på European Social Study 2006-2012 og Wendts kartlegging av helsesystem i Europa

Eldevik, Ingeborg Enger
Master thesis
Thumbnail
View/Open
739926_FULLTEXT01.pdf (953.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/268822
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2967]
Abstract
Europa har gjennomgått en vesentlig økonomisk endring etter finanskrisen 2008. I oppgaven undersøkes det om tilfredsheten med helsetjenester i Europa endres etter finanskrisen, og mellom tre helsesystemer. Undersøkelsen er kvantitativ, og resultatene baseres på lineære regresjonsanalyser med datamateriale fra European Social Survey, runde 3-6. I undersøkelsen testes tilfredsheten i åtte Europeiske land, kategorisert etter Wendt (2009) sine tre helsesystemer; ytelsesorientert type (Belgia og Tyskland), universell dekning type (Danmark, Irland, Storbritannia og Sverige) og lavbudsjett type (Finland og Portugal). I regresjonsanalysene kontrolleres det for tre ulike dimensjoner: Institusjonelle, selvinteresse og ideologi.

Det viser seg at det bare er ytelsesorientert type som har mindre tilfredse innbyggere etter finanskrisen. Lavbudsjettsystemet har mest variasjon i sine resultater gjennom fire analyser, og man kan konkludere med at tilfredsheten med dette systemet er minst stabilt. Borgerne i universell-dekning systemet er konsekvent mindre tilfreds enn de med tilhørighet enn de med tilhørighet i andre systemer. Dette er et overraskende funn, ettersom helsesystemet har høyere score på indeksene i Wendt (2009) sin kartlegging. Selv om tilhørighet i helsesystem kan forklare mye av variasjonen på tilfredshet med helsetjenestene, er det selvinteresse- og ideologivariablene som forklarer mest ved ulik tilfredshet med helsetjenestene. At det ikke er lavere tilfredshet med helsetjenestene etter finanskrisen kan forklares med lavere forventninger, og færre økonomiske konsekvenser for de ulike helsevesenene enn først antatt.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit