• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns hjem mellom to hushold: En sosiologisk studie av barns konstruksjon av hjem når de har foreldre i to hushold

Lauritzen, Tonje
Doctoral thesis
View/Open
696707_FULLTEXT01.pdf (Locked)
URI
http://hdl.handle.net/11250/268791
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1797]
Abstract
I denne avhandlingen rettes søkelyset mot barns hverdagsliv når foreldrene bor i to hushold. Fokuset er på de romlige konsekvensene som følge av dette. 25 prosent av alle barn i Norge bor med bare en av foreldrene. Det har de siste årene vært en økning andel barn som har samvær med den andre forelderen, og de har mer samvær nå enn tidligere. Økningen i andelen barn som har delt bosted er et eksempel på det. Dette har konsekvenser for barns organisering av hverdagslivet, og for hvordan og hvor de konstruerer hjem som er temaet i denne avhandlingen.

  Den analytiske tilnærmingen er et hverdagslivsperspektiv og hjemmets plass i hverdagslivet. Hjem består av flere dimensjoner som en fysisk, en relasjonell og en sosial dimensjon. Teorier om hjem og rom står sentralt i en slik tilnærming, og Lefebvres romlige triade er brukt som referanseramme for analysemodellen som er utviklet for konstruksjon av hjem. Den viser at hjem som romlighet konstrueres i et samspill mellom de ideene vi har om hjem, og våre erfaringer og praksiser.

Datamaterialet består i hovedsak av sytten kvalitative gruppe- og individuelle intervjuer med ni barn som har foreldre i to hushold, samt tabellanalyser fra en omdannet barnefil fra Samvær- og bidragsundersøkelsen 2002 fra Statistisk sentralbyrå.

I konstruksjonen av hjem mellom to hushold fremkommer det at mulighetene til å veksle mellom tid med familien og tid for seg selv, i husene og i nærmiljøene, har stor betydning for hvor barn føler seg hjemme. Det gjør at mine informanter setter likhetstegn mellom hvor de bor og hvor de har sine hjem. Hjemmet/ene kjennetegnes av at barna deltar i og er en del av husholdenes rutiner, både i huset og i familien, samt at de har sine egne rutiner i nærmiljøet. De fleste av informantene erfarer at de bor ett sted - hos bostedsforelderen. Det betyr ikke at de ikke føler seg hjemme langs noen av dimensjonene ved hjem i samværsforeldrenes hushold, spesielt langs den relasjonelle dimensjonen, i familien.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Series
Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:10

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit