• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spredning av ideer mellom eksperter, politikk og praksis: En studie av frafallsdiskursen om norsk videregående skole

Farstad, Henrik Andre
Master thesis
Thumbnail
View/Open
692515_FULLTEXT01.pdf (846.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/268784
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [1790]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg dominerende idéer om arbeid mot frafall i videregående skole sett i lys av et ny-institusjonelt perspektiv. Ved hjelp av en sammenlignende dokumentanalyse av sentrale ekspertuttalelser, norske styresmakters politiske dokumenter og iverksatte tiltak utledes det hvilke idéer om arbeid mot frafall som fremtrer som vesentlige, og i hvilken grad norske styresmakters iverksatte tiltak er koblet til idéene formidlet i de politiske dokumentene. I analysen kommer det frem at idéene som formidles i de utvalgte ekspertuttalelsene og norske styresmakters dokumenter har mange likhetstrekk, men at det finnes ulikheter når det gjelder argumentasjon, ordlyd og vektlegging. I tråd med oppgavens teoretiske tilnærming vurderes dette som et eksempel på at idéer formidlet av ekspertene påvirker norske styresmakter, men at norske styresmakter oversetter disse idéene for at de skal passe bedre i deres kontekst. Et hovedfunn i oppgaven er at norske styresmakter formidler idéer som representerer to motstridende virkelighetsforståelser. På den ene siden vurderes elevenes evner som formbare, mens på den andre siden formidles en mer deterministisk virkelighetsforståelse der elevenes utgangspunkt i større grad bestemmer frafallet. Dette ser ut til å være et resultat av at ulike institusjonaliserte idéer utøver et press på norske styresmakter. En samlet vurdering av norske styresmakters politiske dokumenter og iverksatte tiltak, viser at idéer og løsninger som impliserer at elevene er formbare ser ut til å være de mest dominerende. Styresmaktenes iverksatte tiltak ser ut til å være tett koblet til mange av norske styresmakters idéer, men avviker fra hovedstrategien tidlig innsats. Mulige årsaker til dette blir diskutert, men konklusjonen blir at arbeid mot frafall bare er én del av utdanningspolitikken, og at et større datamateriale er nødvendig for å kunne gi en tilfredsstillende forklaring.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit