dc.contributor.advisor | Nervik, Jon Arve | nb_NO |
dc.contributor.author | Urdahl, Brita Fjell | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:36:37Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:36:37Z | |
dc.date.created | 2013-11-19 | nb_NO |
dc.date.issued | 2013 | nb_NO |
dc.identifier | 665116 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/268766 | |
dc.description.abstract | Ny GIV er et nasjonalt prosjekt som har som mål å øke andel elever som fullfører og består videregående opplæring. Evalueringen analyserer prosessene ved implementeringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV i videregående skole. Hovedformålet med evalueringen er å bidra til med konstruktive innspill til videre arbeid for å øke gjennomstrømningen i videregående skole. Evalueringens sentrale problemstilling er som følger: Hvilke faktorer fremmer, og hvilke faktorer bremser implementeringen av Ny GIV i videregående skole? Evalueringen identifiserer også effekter av Ny GIV i videregående skole, slik aktørene opplever det.
Hoveddelen av datamaterialet i studien er innhentet ved hjelp av kvalitative intervjuer med lærere og skoleledere fra syv videregående skoler, samt fylkeskommunal prosjektleder i en av landets fylkeskommuner. I tillegg har dokumentanalyse og observasjon ved Ny GIV samlinger bidratt til å gi innsikt i prosessen knyttet til implementeringen av Ny GIV. Analysen viser hvordan rammer lagt av Kunnskapsdepartementet og fylkeskommunen påvirker implementeringen av Ny GIV i de videregående skolene i utvalget. Videre viser analysen at skolekarakteristika som skoleslag og elevgrunnlag også har betydning for implementeringen av Ny GIV. Hovedfunnet i analysen er imidlertid at ledelsen ved de videregående skolene i utvalget har en nøkkelrolle i implementeringen av tiltak for økt gjennomstrømning. Skoleledelsen kan blant annet legge til rette for at riktige elever for tiltakene identifiseres, rekruttere riktige lærere til å gjennomføre tiltakene og gi lærerne myndighet og ressurser til å implementere tiltakene godt. Skoleledelsen kan også fremme arbeidet for å øke gjennomstrømningen ved å prioritere tiltakene ved skoleorganisatoriske forhold som timeplanlegging og romsituasjon. Evalueringen oppsummerer til slutt innspill for videre arbeid med tiltak for å øke gjennomføringen i videregående opplæring. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Prosessevaluering av implementeringen av Ny GIV i videregående skole | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 72 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap | nb_NO |