Prosessevaluering av implementeringen av Ny GIV i videregående skole
Abstract
Ny GIV er et nasjonalt prosjekt som har som mål å øke andel elever som fullfører og består videregående opplæring. Evalueringen analyserer prosessene ved implementeringen av Overgangsprosjektet i Ny GIV i videregående skole. Hovedformålet med evalueringen er å bidra til med konstruktive innspill til videre arbeid for å øke gjennomstrømningen i videregående skole. Evalueringens sentrale problemstilling er som følger: Hvilke faktorer fremmer, og hvilke faktorer bremser implementeringen av Ny GIV i videregående skole? Evalueringen identifiserer også effekter av Ny GIV i videregående skole, slik aktørene opplever det.
Hoveddelen av datamaterialet i studien er innhentet ved hjelp av kvalitative intervjuer med lærere og skoleledere fra syv videregående skoler, samt fylkeskommunal prosjektleder i en av landets fylkeskommuner. I tillegg har dokumentanalyse og observasjon ved Ny GIV samlinger bidratt til å gi innsikt i prosessen knyttet til implementeringen av Ny GIV. Analysen viser hvordan rammer lagt av Kunnskapsdepartementet og fylkeskommunen påvirker implementeringen av Ny GIV i de videregående skolene i utvalget. Videre viser analysen at skolekarakteristika som skoleslag og elevgrunnlag også har betydning for implementeringen av Ny GIV. Hovedfunnet i analysen er imidlertid at ledelsen ved de videregående skolene i utvalget har en nøkkelrolle i implementeringen av tiltak for økt gjennomstrømning. Skoleledelsen kan blant annet legge til rette for at riktige elever for tiltakene identifiseres, rekruttere riktige lærere til å gjennomføre tiltakene og gi lærerne myndighet og ressurser til å implementere tiltakene godt. Skoleledelsen kan også fremme arbeidet for å øke gjennomstrømningen ved å prioritere tiltakene ved skoleorganisatoriske forhold som timeplanlegging og romsituasjon. Evalueringen oppsummerer til slutt innspill for videre arbeid med tiltak for å øke gjennomføringen i videregående opplæring.