1-til-1: Et case-studie av fenomenet kundeklubb
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ studie av fenomenet kundeklubb. Studien tar for seg kundeklubber på kjøpesentre, og ser nærmere på hvordan kundeklubber fungerer som kommunikasjonskanal.
Gjennom kvalitative intervjuer og informasjonsinnhenting har jeg gått i dybden på kundeklubber som en kanal mellom kunde og kjøpesenter, og fått fram ulike sider ved fenomenet. Problemstillingene for studien er ”Hva er en kundeklubb?” og ”Hvordan kommunisere ved hjelp av kundeklubb?”.
Av studien kommer det blant annet frem at kundeklubbens formål er å bidra til å øke kjøpesentrenes omsetning ved å trekke til seg gode kunder, men det er usikkert hvor stor effekt kundeklubben har for å bygge langvarige relasjoner med medlemmene. Studien foreslår også at budskapene bør tilpasses enda bedre til medlemmene for å kommunisere optimalt