dc.contributor.advisor | Røste, Ole Bjørn | nb_NO |
dc.contributor.author | Chohan, Aisha Naz | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T14:36:11Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T14:36:11Z | |
dc.date.created | 2012-10-23 | nb_NO |
dc.date.issued | 2012 | nb_NO |
dc.identifier | 562151 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/268575 | |
dc.description.abstract | Med økende andel minoritetselever i særskilt språkopplæring har denne oppgavens hovedmål vært å finne årsaker til denne økningen. Gjennom en kvalitativ analyse er det gjort forsøk på å analysere forhold som kan være av betydning for hvorfor vi ikke ser nedgang i minoritetselever i særskilt språkopplæring.
Via et implementeringsperspektiv har jeg sett på iverksettingen av tiltak fra sentralt til lokalt nivå som omhandler forhold ved opplæringslovens § 2-8, og undersøkt om lovparagrafen fungerer etter myndigheters intensjon. Opplæringslovens § 2-8 gir minoritetsspråklige elever med svake norskferdigheter rett til særskilt språkopplæring.
Datamaterialet i undersøkelsen består av to deler. Dokumentanalyse av to sentrale stortingsmeldinger fra Kunnskapsdepartementet, som omhandler språkopplæringstilbudet til minoritetsspråklige elever, samt statusen på språksituasjonen. I tillegg er det foretatt dybdeintervjuer med lærere som arbeider med minoritetsspråklige elever.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser at det er store utfordringer når det gjelder realisering av lovparagrafens intensjon. Ordformuleringen i opplæringlovens § 2-8 er uklar. Det er variasjoner i praksisen av særskilt språkopplæring. Målgruppen tiltakene er ment for er en heterogen gruppe med ulik bakgrunn og læreforutsetninger. Ved noen tilfeller er praksisen ikke i tråd med lovens bestemmelser. Videre er det lite fokus på tospråkligopplæring og morsmålsopplæring som kan være av betydning for språkutviklingen. I sum er det utfordringer når det kommer til realiseringen av målene i opplæringslovens § 2-8. Samtidig har det de siste årene blitt økt fokus på problematikken fra myndighetenes side. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Er praksisen av opplæringslovens § 2-8 i tråd med dens intensjon?: En kvalitativ studie av særskilt språkopplæring ved grunnskoler i Oslo, fra et implementeringsperspektiv | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 58 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskap | nb_NO |