Nytte- og kostnadsstyring i prosjekters tidligfase kan gi økt samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Abstract
Dette kapittelet handler om hvordan samfunnsøkonomisk lønnsomhet i vegprosjekter kan økes gjennom grep som tas i prosjekters tidligfase. Tidligfasen er fasen fra den første ideen oppstår til et prosjekt formelt vedtas gjennomført. I denne fasen tas det en rekke små og store beslutninger som kan bidra til optimalisering av prosjektet. Vi bruker data fra følgeforsking i prosjektet E18 Dørdal-Grimstad, der selskapet Nye Veier nylig har utarbeidet en interkommunal kommunedelplan hvor kostnadskontroll og samfunnsøkonomisk lønnsomhet har vært fremtredende mål. Kapittelet beskriver bakgrunnen for vegreformen og opprettelsen av Nye Veier, vi drøfter hvilke frihetsgrader selskapet har sammenliknet med Statens vegvesen, og vi viser resultatene av planprosessen, det vil si om man lyktes med å utforme et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt. Til tross for et stort fokus på lønnsomhet gjennom hele prosessen, viser vi at man ikke lyktes med å nå målene for lønnsomhet. Avslutningsvis drøfter vi hvorfor, og vi gjør rede for hvilke avveininger Nye Veier og andre vegeiere må gjøre i valget mellom ulike kriterier for gjennomføring.