Barn og informasjonskompetanse: En kvalitativ studie av hvordan barn mellom 10 - 12 år opplever å bruke Internett som informasjonskanal
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/268334Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven er skrevet med hensikt å svare på spørsmålet «Hva slags informasjonskompetanse kan en finne hos barn mellom 10 og 12 år når de vurderer informasjon på Internett?». Studien starter med en enkel historisk gjennomgang av hvordan læreplanene har inkludert mediefag; fra 1974 og frem til dagens kompetansemål for grunnskolen. Videre blir det gjort rede for informasjons-, medie-, digital- og IKT – kompetanse og hvorfor dette bør integreres inn i undervisningen. I tillegg belyses tidligere forskning med sentrale forskere på feltet og ulike rapporter skrevet om temaet. I denne studien er det benyttet fokusgrupper med 17 barn mellom 10 og 12 år. Analysen bygger på deres refleksjoner og vurderes opp mot ulike evner ved informasjonskompetanse; anvendelse av Internett, søke, evaluere og omgjøre informasjon. Vi får innsikt i hvordan de vurderer et søkeresultat og ulike avsendere, deres kjennskap til kildekritikk og opphavsrett. Studien presenterer en mer positiv situasjon sammenlignet med tidligere studier og viser at det nytter å integrere IKT i undervisningen. Resultatet viser også at vi er på riktig vei for å danne informasjonskompetente elever.