Toppidrett og Utdanning: Selvbestemmelsesteoriens betydning for utøvernes valg
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/268318Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om toppidrettsutøvere og deres opplevelser av forholdet mellom idrett og utdanning. For å få fram hvordan utøverne oppfatter dette, har jeg brukt det kvalitative forskningsintervju som metode for å samle inn datamaterialet. Jeg foretok dybdeintervju med seks toppidrettsutøvere, tre kvinner og tre menn, hvorav alle hadde konkurrert eller konkurrerte på det høyeste internasjonale nivået i sin idrett.
Den teoretiske referanserammen i denne oppgaven er Deci og Ryans (1985) selvbestemmelsesteori, som er en teori som tar for seg motivasjon og valg. Begrepene fra selvbestemmelsesteorien, autonomi, tilhørighet og kompetanse er begrep som alle er med på å påvirke utøvernes motivasjon og er sentrale i denne oppgaven. Tidligere studier viser blant annet at utøvere ofte sliter med å klare kombinasjonen mellom toppidrett og utdanning, og det er store forskjeller i motivasjon for disse to (Simons m.fl. 1999, Woodruff & Schallert 2008).
Resultatene fra min studie viser at alle utøverne opplever at det er en reell konflikt i forholdet mellom toppidrett og utdanning, og at det oppleves som vanskelig å skulle prestere på begge arenaer samtidig, og at det er derfor utøverne opplever at de må velge.
Autonomi, tilhørighet og kompetanse blir tillagt forskjellig vekt i idrett og utdanning i forhold til hvor avgjørende de er for motivasjonen til utøverne. Utøverne sier de opplever at de har stor grad av autonomi, men at dette ikke er noe de vektlegger da de aldri har opplevd konflikter i forhold til det. I forhold til tilhørighet opplever utøverne konflikter når det gjelder tid, da de ikke har tid til å engasjere seg i ting som de bryr seg om utenfor idretten. Utøverne opplever at de får tilfredsstilt sitt behov for kompetanse innen idretten, da de føler at de i stor grad mestrer de kulturelle og tekniske ferdighetene som er nødvendig. De opplever ikke det samme innenfor utdanning.
Valgsituasjonen utøverne står overfor oppleves som vanskelig, men når de må ta valget mellom idrett og utdanning blir idretten valgt hos alle utøverne.