Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrandth, Beritnb_NO
dc.contributor.authorSkavhaug, Inga Marie O.nb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:35:22Z
dc.date.available2014-12-19T14:35:22Z
dc.date.created2011-01-21nb_NO
dc.date.issued2010nb_NO
dc.identifier390396nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/268224
dc.description.abstractDenne studien undersøker naturbaserte gårdsturismevirksomheters selvpresentasjon på hjemmesider. Ved å fokusere på presentasjonene drøftes hvilke tilbud og produkter som tilbys, og hvordan disse spiller på ideen om rural idyll, og trender som eksister i turistsfæren. Kort oppsummert finner man at virksomhetenes selvpresentasjon vektlegger gården som aktivitet – og opplevelsesarena, omkringliggende natur og landskap, matproduksjon, fortellinger om det fortidige, presentasjoner av vertskapet, og deres posisjon i forhold til aktiviteter i bygda og nærområdet. Ved å se den utvalgte teorien og tidligere forskning opp mot virksomhetenes selvpresentasjon er det noen paradokser som kommer til uttrykk. Det første paradokset som blir diskutert er spenningsforholdet mellom informasjon om gårdsdriften og stedet i forhold til gården og nærområdet som en iscenesatt turistarena. Det andre paradokset peker på formidlingen av tradisjoner og det forhenværende, samtidig som presentasjonene trekker frem komfort, moderne tilpasninger og tilpasning til trender. Videre ser vi at selv om særegenhet verdsettes har mange virksomheter en rekke likhetstrekk, som kan være en konsekvens av medlemskap i bransjeorganisasjoner og tildeling av kvalitetsstandarder.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.titleRurale idyller: - gårdsturismevirksomheters selvpresentasjon på hjemmesidernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosiologi og statsvitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel