Rurale idyller: - gårdsturismevirksomheters selvpresentasjon på hjemmesider
Abstract
Denne studien undersøker naturbaserte gårdsturismevirksomheters selvpresentasjon på hjemmesider. Ved å fokusere på presentasjonene drøftes hvilke tilbud og produkter som tilbys, og hvordan disse spiller på ideen om rural idyll, og trender som eksister i turistsfæren.
Kort oppsummert finner man at virksomhetenes selvpresentasjon vektlegger gården som aktivitet – og opplevelsesarena, omkringliggende natur og landskap, matproduksjon, fortellinger om det fortidige, presentasjoner av vertskapet, og deres posisjon i forhold til aktiviteter i bygda og nærområdet. Ved å se den utvalgte teorien og tidligere forskning opp mot virksomhetenes selvpresentasjon er det noen paradokser som kommer til uttrykk. Det første paradokset som blir diskutert er spenningsforholdet mellom informasjon om gårdsdriften og stedet i forhold til gården og nærområdet som en iscenesatt turistarena. Det andre paradokset peker på formidlingen av tradisjoner og det forhenværende, samtidig som presentasjonene trekker frem komfort, moderne tilpasninger og tilpasning til trender. Videre ser vi at selv om særegenhet verdsettes har mange virksomheter en rekke likhetstrekk, som kan være en konsekvens av medlemskap i bransjeorganisasjoner og tildeling av kvalitetsstandarder.