Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkolbekken, John-Arnenb_NO
dc.contributor.authorDue, Ingridnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T14:34:04Z
dc.date.available2014-12-19T14:34:04Z
dc.date.created2012-03-21nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier511399nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/267840
dc.description.abstractTemaet er skikkethet i helsesektoren. Formålet med undersøkelsen var å få innblikk i hvilke tanker og erfaringer lærere har om skikkethet i utdanning av helsefagarbeidere, og hvilke erfaringer de hadde rundt læring og vurdering av skikkethet i videregående skole. Oppgavens problemstilling er «hva er skikkethet og hvordan kan den læres og vurderes?» Datamaterialet består av fem semistrukturerte kvalitative intervju med lærere i videregående skole, som har minst fem års erfaring med utdanning av helsefagarbeidere. Det har vært sentralt å få frem informantenes erfaringer og tanker rundt problemstillingen. Det er brukt fenomenologisk metode for å analysere datamaterialet. Skikkethet er et fenomen det er vanskelig å begrepsfeste i den videregående skole. Skikkethet består av kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse. Skikkethet kan læres gjennom praktisk arbeid, med veiledning og rom for refleksjon. Faget prosjekt til fordypning er vesentlig i læringen. Motivasjon må være til stede for å være aktiv i læreprosessen. Vurdering av skikkethet foregikk i praktiske undervisningssituasjoner og var en del av elevens læringsarbeid. I praktisk arbeid vurderes kunnskaper, ferdigheter og personlig kompetanse. Atferd og holdninger er utfordrende å lære og vurdere når elevenes unge alder og modning tas i betraktning. Tilpasset opplæring foreslås som en metode for læring og vurdering av personlig kompetanse.nb_NO
dc.description.abstractHealth sector professional competence is studied. The purpose of the study was to gain insight into the thoughts and experiences teachers have on education of health trainees, and their experiences on learning and assessment of professional qualification in upper secondary school. This study asks the following questions: "what is professional qualification for health trainees and how can it be learned and assessed?" The study is based on five semi-structured qualitative interviews of teachers in upper secondary school, with at least five years’ experience in the education of health trainees. It has been essential to point out the informants' experiences and thoughts on this subject. The analysis is carried out by use of a phenomenological method. Professional qualification is a phenomenon that is difficult to understand as a concept in upper secondary school. Professional qualification covers knowledge, skills and personal competence. Professional qualification can be learned through practical work, with guidance and time for reflection. A practical in-depth-study is essential in the learning process. Motivation must be present. Assessment of professional qualification was carried out in practical training and was part of the trainees learning process. During practical work the knowledge, skills and personal competence was assessed. Behaviors and attitudes are challenging to learn and assess the trainees’ young age and maturity taken into account. Adapted education is proposed as a method for learning and assessment of professional qualification.nb_NO
dc.languagenornb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskapnb_NO
dc.subjectHealth traineeen_GB
dc.subjectprofessional qualificationen_GB
dc.subjectknowledgeen_GB
dc.subjectskillsen_GB
dc.subjectpersonal competenceen_GB
dc.subjectattitudesen_GB
dc.subjectbehaviorsen_GB
dc.subjectlearningen_GB
dc.subjectassessmenten_GB
dc.subjecteducationen_GB
dc.subjecttraineeen_GB
dc.subjectteacheren_GB
dc.subjectupper secondary school and health sectoren_GB
dc.subjectSocial and Behavioural Science, Lawen_GB
dc.subjectHelsefagarbeiderno_NO
dc.subjectskikkethetno_NO
dc.subjectkunnskaperno_NO
dc.subjectferdigheterno_NO
dc.subjectpersonlig kompetanseno_NO
dc.subjectholdningerno_NO
dc.subjectatferdno_NO
dc.subjectlæringno_NO
dc.subjectvurderingno_NO
dc.subjectutdanningno_NO
dc.subjectelevno_NO
dc.subjectlærerno_NO
dc.subjectvideregående skole og helsesektorno_NO
dc.titleSkikkethet i helsesektorennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskapnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel