• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosialt arbeid
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Idrett med handikap?: En kvalitativ studie av hvordan idrettsdeltagelse påvirker selvforståelsen til unge kvinner med nedsatt bevegelsesevne

Johannessen, Hege Holth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
293065_FULLTEXT01.pdf (961.8Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/267689
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosialt arbeid [918]
Abstract
Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan idrettsdeltagelse påvirker selvforståelsen til unge kvinner med nedsatt bevegelsesevne. Kvalitative dybdeintervju ble gjennomført med elleve kvinnelige idrettsutøvere i alderen 14-24 år. Dataene ble analysert ved hjelp av fenomenologisk analysetilnærming. Funnene indikerer at idrettsdeltagelse har betydningsfull innvirkning på hvordan jenter med funksjonsnedsettelser opplever seg selv. Idrett kan fremme positiv identifisering, øke mestringsfølelse og graden av deltagelse. Det ser imidlertid ut til at erfaringer av negative opplevelser innen idretten kan begrense de positive aspektene ved idrettsdeltagelsen.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Institutt for sosialt arbeid og helsevitenskap

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit