Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorValenta, Anita
dc.contributor.authorEnge, Ole
dc.date.accessioned2020-09-08T06:38:53Z
dc.date.available2020-09-08T06:38:53Z
dc.date.created2020-09-07T09:05:27Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2020, 14 (3), .en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676757
dc.description.abstractForskere innen matematikkdidaktikk er tydelige på at økt vektlegging av arbeid med bevis allerede i grunnskolen støtter elevers meningsskaping i matematikk og danner grunnlag for utvikling av dyp forståelse for begreper og sammenhenger. Med bevis i grunnskolen menes matematisk gyldig argumentasjon som er uttrykt på en måte som passer og er kjent for en gitt elevgruppe. I den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen inngår bevis som en del av et kjerneelement i faget, og i denne studien ser vi nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10. Vi har analysert læreplanen ved å bruke et rammeverk som ser på bevisrelaterte kompetanser som bestående av seks kategorier. For å tydeliggjøre relasjonene mellom de ulike kategoriene har vi sett på bevis som et element av matematisk resonnering. Analysen vår viser at læreplanen legger opp til at elever skal arbeide med flere bevisrelaterte kompetanser – de skal utforske og argumentere i matematikk og arbeide med ulike representasjoner og sammenhenger. På den annen side nevnes ikke bevis eksplisitt i den trinnspesifikke delen av læreplanen, og det er lite fokus på utvikling av logisk tankegang og arbeid med definisjoner. Det kan være til hindring for utvikling av elevers kompetanse knyttet til arbeid med bevis i grunnskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Norgeen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleBevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber18en_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.5617/adno.8195
dc.identifier.cristin1827611
dc.description.localcodeOpphavsrett 2020 Acta Didactica Norden Creative Commons License Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal