Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHitland, Synnøve
dc.contributor.authorBrun, Martine
dc.contributor.authorRist, August
dc.contributor.authorHolme, Siri K. R.
dc.date.accessioned2020-08-16T16:05:06Z
dc.date.available2020-08-16T16:05:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672539
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har som hensikt å øke innsikten i hvordan ansatte og ledere opplever en oppkjøpsprosess. Studien av Bitastad AS tar for seg hvordan både ansatte og ledere oppfattet betydningen av opptiningsfasen av oppkjøpsprosessen, og hvordan de oppfattet betydningen av kommunikasjon og involvering for potensiell motstand i en oppkjøpsprosess. Studien er et case-studie, og er basert på kvalitative intervju av både ledere og ansatte i Bitastad AS. Det er viktig å presisere at studien ikke skal brukes til å generalisere oppkjøpsprosesser, men heller gi leser et innblikk i hvordan ansatte og ledere i Bitastad AS opplevde nettopp Bitastad AS sin oppkjøpsprosess. Studien viser at det var sprikende oppfatninger om hvorvidt oppkjøpet var nødvendig og riktig. Det forelå også tegn til usikkerhet. Gründere som hadde vært med fra starten skulle nå overlate kjedene til ny ledelse, og en slik stor endring kan skape usikkerhet innad i organisasjonen. Det kom frem i intervjuene at det ikke hadde blitt kommunisert tydelig nok i opptiningsfasen nettopp hvorfor oppkjøpet var nødvendig og riktig. Sett ut ifra analysen kan man se at riktig kommunikasjon under opptiningsfasen er viktig for forløpet av resten av endringsprosessen. Videre kan vi se at det forelå noe motstand, og at denne motstanden oppstod som følger av dårlig kommunikasjon i begynnelsen av prosessen. De ansatte hadde ikke nok kunnskap om hva Bitastad var, og hva som skulle skje videre. Den nye ledelsen har hatt fokus på god kommunikasjon og involvering, og har med det minsket utfordringene som forelå. I tillegg har franchisetakerne har tilsynelatende blitt mer fornøyde. Bruk av kommunikasjon og involvering har derfor vært med på å minske motstanden og styrke drivkreftene for endring innad i organisasjonen.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor’s thesis is to increase the insight to how employees and leaders experience an acquisition process. The study of Bitastad AS explore how employees and leaders perceived the importance of the unfreezing phase of the acquisition process, and how they perceived the importance of communication and involvement for potential resistance in an acquisition process. The study is a case study and is based on qualitative interviews of both leaders and employees of Bitastad AS. It is important to stress that the study is not to be used as a mean to generalize acquisition processes, but rather to give the reader an insight into how employees and leaders in Bitastad AS experienced their acquisition process. The study shows that there were diverse views on whether the acquisition process was necessary and right. Signs of uncertainty were also discovered. Founders who had been there from the start were now leaving the businesses to new leadership, and such a major change can cause uncertainty within the organization. The results of the interviews indicated that the necessity and importance of the acquisition had not been communicated to a satisfying level in the unfreezing phase. Based on the analysis, we can see that the “right” communication during the unfreezing phase is important for the remainder of the change process. Further, we can see that there were signs of resistance, and that this resistance was a result of bad communication in the beginning of the process. The employees did not have enough knowledge about what Bitastad AS was, and what the future would hold. The new leadership have focused on good communication and involvement, and with that reduced the challenges at hand. In addition, the franchisees are seemingly more satisfied. Knowing this, use of communication and involvement can therefore be said to reduce resistance and strengthen the driving forces for change within the organization.en
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan har ledere og ansatte i Bitastad AS opplevd oppkjøpsprosessen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel