Effekter av forventninger på leseferdighetene til barn med innvandrerbakgrunn i norske barneskoler
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672533Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I oppgaven vår med problemstillingen «Hvilke faktorer ligger bak de svakere resultater i lesing som vi ser blant innvandrerelever i den norske skolen,» forsøker vi å finne årsaker til hvorfor barn av innvandrere gjør det dårligere enn elever generelt. Vi baserer analysen vår på resultatene fra PIRLS lesetest i 2001, der man målte leseferdighetene i det lokale språket. I det flerkulturelle samfunnet vi nå i større grad befinner oss i har diskusjonen om skoleprestasjonene til innvandrere blitt en omfattende debatt. Forklaringene i offentligheten strekker seg fra sosioøkonomiske årsaker til kulturelle, men det alle er redde for er innvandrerelever som faller fra i løpet av skolegangen. I vår oppgave benytter vi oss av lettere målbare sosioøkonomiske faktorer for å se hvilken relevans de har på prestasjonene deres, mens vi i sammenheng med disse effektene også drøfter hvilken relevans de mer «abstrakte» og vanskelig målbare betydningene av kultur og tilhørlighet kan ha på leseferdighetene deres. Knyttet til dette vil vi komme med egne forslag for hvilke grep myndighetene og samfunnet kan ta for å løfte fram denne elevgruppen, og dermed unngå en deling av samfunnet mellom de som er norske og de som er innvandrere.