dc.contributor.advisor | Bjarne Strøm | |
dc.contributor.author | Morsund, Balder Bryn | |
dc.date.accessioned | 2020-08-16T16:04:59Z | |
dc.date.available | 2020-08-16T16:04:59Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2672520 | |
dc.description.abstract | Fra tidligere studier har man sett at barnehagedeltagelse kan ha en positiv sleeper effekt på leseforståelse, spesielt for elver med minoritetsspråkelig bakgrunn. På bakgrunn av Progress in International Reading Literacy Study(PIRLS)2001 for Tyskland, Nederland, Norge og Sverige er det ikke grunnlag for å konkludere med det samme. Det var mulig å påvise en sammenheng for elever i Tyskland som aldri snakket testspråket hjemme, som fikk en signifikant økning i testscore. Det er likevel grunn til å tro at barnehagedeltagelse er positivt korrelert med leseferdigheter i fjerdeklasse, men ikke konklusivt i denne oppgaven. | |
dc.description.abstract | From earlier studies it has been sen that kindergarten attendance can have positive sleeper effect on literacy, especially for students from a minority language background. On the basis of the Progress in International Reading Literacy Study(PIRLS)2001 for Germany, Netherlands, Norway and Sweden it is not possible to conclude on the same. It was possible to show a correlation for students in Germany who never spoke the test language at home, who did get a significant boost in their test score. It is nevertheless reason to believe that kindergarten attendance is positively correlated with literacy for fourth graders, but not conclusive in this thesis. | en |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Analyse av effekten av å ha gått i barnehage på leseferdigheter i fjerdeklasse i Norge, Sverige, Nederland og Tyskland i PIRLS2001-undersøkelsen. | |
dc.type | Bachelor thesis | |