Show simple item record

dc.contributor.advisorStrøm, Bjarne
dc.contributor.authorStølan, Randi
dc.contributor.authorWold, Bettina
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:56Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:56Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672515
dc.description.abstractDet er bred konsensus blant forskere og fagmiljø om at barnehagedeltakelse gir positive utslag på elevprestasjoner. Hensikten med denne oppgaven er å analysere barnehageeffekten, og se om den endres ved å ta høyde for andre faktorer som kan ha betydning for elevprestasjonene. Analysen baserer seg på datamateriale fra PIRLS 2001, en internasjonal undersøkelse om lesing og lesevaner blant 4. klassinger, hvor det er brukt datasett fra Norge og Sverige. Sverige plasserer seg øverst blant alle landene som deltok i leseprøven, mens Norge havner rett under gjennomsnittet. I tillegg til å se på den generelle effekten av barnehage, vil vi undersøke om barnehageeffekten kan være utslagsgivende for forskjellene i leseferdigheter mellom Norge og Sverige. Resultatene fra analysen viser en klar sammenheng mellom deltakelse i barnehage og elevprestasjoner, men forskjellene i ferdighetsnivået mellom landene som kan forklares av barnehagedeltakelse er uklar. Vi ser derimot en sammenheng mellom sosioøkonomisk bakgrunn og effekten av barnehage.
dc.description.abstractThere is a consensus among researchers and academic communities that kindergarten participation has a positive impact on student performance. The purpose of this assignment is to analyze the effect of kindergarten attendance and see if it changes by taking into account other factors that may have an impact the student performance. The analysis is based on data from PIRLS 2001, an international survey on reading and reading habits among 4th graders, where data sets from Norway and Sweden will be studied. Sweden has the highest score of all the countries participating in the reading test, while Norway is just below the average. In addition to looking at the general effect of kindergarten, we will investigate whether the effect of kindergarten can be decisive for the differences in reading skills between Norway and Sweden. The results of the analysis show a clear correlation between participation in kindergarten and student achievement, but it is unclear if the effect of kindergarten participation can explain the different level of skills between the two countries. However, we see a connection between socio-economic background and the effect of kindergarten.en
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekt av barnehage på elevprestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record