Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAshrafian, Alireza
dc.contributor.authorBerg, Roy Kenneth
dc.contributor.authorBergstøl, Stian
dc.contributor.authorRoald Christensen, Magnus
dc.date.accessioned2020-08-16T16:04:50Z
dc.date.available2020-08-16T16:04:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672501
dc.description.abstractNorsk Hydro ASA er et globalt integrert aluminiumsselskap. Fabrikken på Karmøy har tre støperier som leverer enten Extrusion Ingot, Wire Rod og Rolling mill. Hydro gjennomfører et prosjekt hvor de skal effektivisere sitt transportnettverket. Derfor har det åpnet seg muligheter til å effektivisere interntransporten på fabrikkene. Denne oppgaven omhandler en simulering av fabrikken på Karmøy som skal hjelpe bedriften med å avgjøre hvor mange kjøretøy det trengs for å opprettholde interne transportoppdrag. For å besvare problemstillingen er det utviklet en simuleringsmodell som inneholder et representativt bilde av et årsforløp på fabrikken. I denne oppgaven legges det frem hensikten med prosjektet, relevant teori, arbeidsmetodikk, modellutvikling, resultater, diskusjon og en konklusjon. Modellen er simulert med ulikt antall kjøretøy, og resultatene av simuleringen blir presentert og diskutert. I resultater blir det lagt frem hvordan de ulike antall kjøretøyene håndterer interne kjøreoppdrag. I diskusjonen blir det drøftet hvordan de ulike simuleringene håndterer situasjonen på Karmøy med en objektiv vinkling. Avslutningsvis blir det diskutert troverdigheten og usikkerheter for modellen. Simuleringsmodellen er mulig å bruke som et av flere beslutningsgrunnlag for investering av nytt kjøretøy. Den tar for seg en situasjonsbeskrivelse med bestemte logistikkløsninger. Det er derfor en forutsetning at input og parametre som er brukt i modellen er korrekte og dagsaktuelle.
dc.description.abstractNorsk Hydro ASA is a globally integrated aluminum company. The factory at Karmøy has three casthouse’s producing three different products. These are Extrusion Ingot, Wire Rod and Rolling mill. Hydro is currently conducting a project where they try to make their transport chain more efficient. This has opened an opportunity to make internal transport more efficient as well. This project contains a simulation of the factory at Karmøy, with the intention to help Hydro decide how many tugmaster’s is needed to maintain good performance for internal transport. To answer the main objective for this project, a simulation model has been developed. The simulation period is one year. The model has been tested with different amounts of tugmasters available. The simulation’s difference in performance is presented and discussed, as well as the credibility and uncertainties of the model. The model can supply with results for decision-making in regard to tugmasters and investing. The model deals with a description of the system, with specific logistics solutions. It`s therefore a prerequisite that inputs and parameters used in the model are up-to-date, relevant and correct.en
dc.publisherNTNU
dc.titleModellering og optimering av varetransport mellom fabrikk og kai hos Hydro Aluminium Karmøy
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel